وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
فروشگاه

ابزار وبمستر

طرح درس روزانه تك آموزشي شنا

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۵:۰۶
ادمين

طرح درس روزانه تك آموزشي شنا

طرح درس روزانه تك آموزشي شنا

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 526 كيلو بايت
تعداد صفحات 20
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

طرح درس روزانه تك آموزشي شنا

طرح درس روزانه تك آموزشي شنا
مدت كلاس 80 دقيقه
افراد مبتدي :2 دبيرستان
تعداد كلاس :25 نفر
هدفها :
كسب مهارت آشنايي با آب ،
آموزش پاي كرال سينه ،
آموزش سينه دست كرال آموزش نفس گيري ،
هماهنگي كرال سينه ،
آموزش پاي كرال پشت ،
آموزش دست كرال پشت ،
هماهنگي كرال پشت ،
آموزش استارت،
ارزشيابي
آشنايي با آب، جلسه اول 1/9/86 ،مدت كلاس :80 دقيقه
هدف ها :
1-كسب مهارت آشنايي با آب (حيطه رواني –حركتي )
2- بحث در مورد استخر وآموزش فراگرفته شده است (حيطه شناختي )
3- بهبود نظم وانضباط با مراعات نوبت ديگران (حيطه عاطفي )
1-ابتدا مربي از بچه مي خواهد كه كفشهايشان را در آورده ودمپايي پوشيده وكفشها را به مسئول استخر تحويل دهند كليد را دريافت كنند ،مربي بچه ها را به سالن رختكن استخر راهنمايي كرده واز بچه هامي خواهد وسايل خود را داخل كمد بگذارند وتاكيد براينكه هر فرد لزوما از مايو وحوله خود استفاده كرده وآن را به ديگران ندهد .يكي يكي وبه نوبت دوش گرفته ووارد استخر شوند .
تذكر :مربي به فراگيران عنوان كند كه با شكم پر وبلافاصله پس از صرف غذا وارد استخر شوند .
1- آماده سازي (حيطه عاطفي )مدت به دقيقه (10 دقيقه )
تعويض لباس :
هركس بايد مايوي مناسب داشته باشد واگر كسي نداشت اجازه ورود راندارد
دوش گرفتن :
به ترتيب وارد شده وبا رعايت نوبت ديگران دوش بگيرند .
حضور وغياب :
حضور به موقع در كلاس وعدم غيبت در هر جلسه هر كس كه با تاخير وارد كلاس شوند بايد كنار استخر بنشيند واجازه ورود به آب راندارند وارد شدن به استخر با نظم وترتيب ورعايت قوانين استخر وكلاس .
2-آموزش مهارت (حيطه رواني –حركتي (45 دقيقه )
1- ابتدا فراگيران را در محوطه استخر راه بردن وقوانين استخر را شرح مي دهيم وقسمت كم عمق را نشان داده وبه فراگيران ياد آور مي شويم كه به هيچ عنوان در كنار استخرندوند وشوخي نكنند
5 دقيقه
2-از فراگيران مي خواهيم كه لبه استخر نشسته وپا رااز مچ به پايين داخل آب نموده با حركت پا روي آب ودايره هاي بزرگ وكوچك مي سازيم .
3- از فراگيران مي خواهيم خم شده وبا دست آب را با صورت خود پاشيده .يا با دس تآب را مثل باران بامحيط اطراف پخش كنند .
4- از فراگيران مي خواهيم با استفاده از نردبان وارد آب شده ودر هنگام خروج ازآب از نردبان گرفته وآهسته بالا بيايند.
تمام فراگيران را داخل استخر كم عمق برده وبه آنها مي گوييم كه بنشينند وبرخيزند به نحوي كه تمام بدن حتي سروصورت نيز داخل آب شوند خم شدن در آب وگذاشتن سر وصورت در آب وحركت دستها در حالات مختلف .
پاشيدن آب برروي سر وصورت همديگر .
(تاكيد به فراگيران كه در هنگام قرار گرفتن در آب حتما چشمهاي خود را باز نگه دارند ) 10 دقيقه
از فرا گيران مي خواهيم كه دوبه دو تقسيم شده ودر داخل آب روبه روي هم ايستاه وبا چشمان باز تعداد انگشتان فرد مقابل از زيرآب مشاهده نموده واعلام نماييد .5 دقيقه
واز فراگيران مي خواهيم سررا داخل آب كرده وسراميك هاي ته استخر را بشماريم 5 دقيقه
وبه فرا گيران مي گوييم كه به صورتي لي زدن تا انتهاي استخر بروند وبرگردند .10 دقيقه
به فراگيران مي گويم كه داخل استخر راه بروند ودر ضمن راه رفتن راه رفتن به طرف بالا پرش كنند ناانتهاي استخر برگردند 10 دقيقه
راه رفتن با گامهاي كوتاه وبلند 5 دقيقه
راه رفتن به پهلو 5 دقيقه
4- اجراي مهارت در حالت واقعي 15 دقيقه
فراگيران را به گروه هاي 5 تايي تقسيم كرده وبه آنها مي گوييم كه لي زدن تا انتهاي استخر به صورت مسبقه بروندومقامهاي اول هر گروه را مشخص مي كنيم 15 دقيقه
(ايجاد انگيزه براي بهتر كار كردن )
5- اختتام 10 دقيقه
پايان پذيرفتن فعاليتها
بحث در باره آنچه كه ياد گرفته اند (حيطه شناختي )
شستشو وتعويض لباس(حيطه عاطفي )با نظم وبه نوبت از استخر خارج شده دوش بگيرند
ادمه آشنايي با آب 3/9/86 جلسه دوم مدت به دقيقه 10 دقيقه
1-آماده سازي (حيطه عاطفي )
تعويض لباس مانند جلسه اول
دوش گرفتن مانند جلسه اول
حضور وغياب مانندجلسه اول
2- تمرينات عمومي وگرم كردن بدن 10 دقيقه
- به فراگيران مي گوئيم كه به صف شده دستان يكديگر را گرفته وبا گامهاي بلند وكوتاه تا انتهاي استخر بروند .
- وبا لي لي كردن برگردند 5 دقيقه
- از فرا گيران مي خواهيم كه ستوني پشت سر هم ايستاده وبه پهلو راه پروند 5 دقيقه
3- آموزش مهارت (حيطه رواني –حركتي )50 دقيقه
-به فراگيران مي گو ئيم كه دستهايشان را از ميله ي لبه استخر گرفته وسپس بيرون آب نفس گرفته سر را وآنرا در داخل بيرون بدهند .
-فلوتينك لاكپشتي :در قسمت كم عمق مي ايستيم .پس از نفس عميق بدن راجمع كرده ورانوها را در سطح آب بغل مي كنيم وچانه به سينه مي چسبد در اين حالت نيزسگيني بدن خودرا برروي آب رها مي كنيم 25 دقيقه
- از فرا گيران مي خواهيم كه پاهايشان رابه ميله لبه استخر متصل كرده وبه پشت در آب شناور شوند .10 دقيقه
- به فرا گيران مي گوييم كه همانطور كه پشت به آب شناور شده اند باپا به ديواره استخر وفشار وارد كرده (پارا از ميله جدا كرده ) دستها كنار بدن قرار مي گيرد وسينه را بالا نگه داشته وروي آب شناور مي شويم (حد اقل تالانگ 3 بايد روي آب بمانيم)10 دقيقه
4- اجراي مهارت در حالت واقعي 10 دقيقه
-ازفراگيران مي خواهيم به گروه هاي 5 تايي تقسيم شده به صورت دايره باستيد وفلوتينگ لاك پشت رفته وبه همان صورت دايره ايتستاده دستهاي همديگر را گرفته وبيرون نفس را حبس كرده سررا داخل آب برده و نفس رابيرون مي دهيم ( بصورت رقابتي) ومربي زمان مي گيرد تا فرا گير انگيزه بيشتري براي نفس گيري بهتر پيدا كند
5- اختتام 10 دقيقه
پايان پذيرفتن فعاليت ها
بحث درباره آنچه كه ياد گرفته اند (حيطه شناختي )فرا گير بايد بتواند فلوتينگ لاك پشت وبه پشت شناور شدن براي بچه ها توضيح دهد .
شسشووتعويض لباس (حيطه عاطفي ) بچه ها با نظم از استخر خارج شده وبا رعايت نوبت ديگران دوش گرفته ولباس مي پوشند.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نظام آموزشي سوئد

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۴:۵۵
ادمين

نظام آموزشي سوئد

نظام آموزشي سوئد

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 173 كيلو بايت
تعداد صفحات 135
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

ساختار كلي نظام آموزش


• آموزش رسمي پيش دانشگاهي
• آموزش پايه
• آموزش پيش دبستاني
• آموزش ابتدايي
• آموزش متوسطه
• آموزش عالي
• آموزش بزرگسالان
• آموزش استثنايي
• آموزش معلمان
• آموزش ضمن خدمت
• آموزش غير رسمي
آموزش رسمي پيش دانشگاهي
از آن‌جايي كه اصل اساسي درساختار آموزشي كشور سوئد بر فراهم آوردن امكانات آموزشي براي كليه شهروندان سوئدي بدون توجه به پيشينه قومي واجتماعي و تابعيت فردي آنان استوار مي‌باشد، از اين روي كليه مدارسي كه از قوانين آموزشي پايه تبعيت مي‌نمايند (مدارس ابتدايي و مقدماتي و تكميلي متوسطه) به صورت فراگير طراحي شده‌اند تا كليه نسل جوان را تحت پوشش قرار دهند.
علاوه برمواد درسي، كتب آموزشي مدارس ابتدايي ومقدماتي و تكميلي متوسطه مراكز آموزشي سراسر كشور يكسان است. قوانين كشوري خاصي نيز در خصوص ساختار آموزشي كشور در قوانين آموزشي كشور توسط مجلس ملي به تصويب رسيده است. تحصيلات ويژه بزرگسالان نيز دركشور سوئد از سابقه تاريخي طولاني برخوردار بوده وگزينه هاي گوناگوني درسراسر كشور جهت ادامه تحصيلات وجود دارد. تحصيلات ويژه بزرگسالان به صورت يكسان با آنچه در مدارس، از ابتدايي تا متوسطه، ارائه مي‌گردد، بخشي از ساختار مدارس عمومي محسوب مي‌گردد. اين امتياز خود به هر فرد اين امكان را ميدهد كه به تكميل تحصيلات خود تا مقطع متوسطه مبادرت ‌نموده و مجددا به ساختار رسمي مدارك آموزشي بپيوندد . بنابراين آموزش در سوئد از نظر ساختاري به صورت دوره‌هاي آموزشي يكسان از سطح ابتدايي تا آموزش متوسطه وآموزش بزرگسالان براي كليه شهروندان سوئدي فراهم مي‌باشد. علاوه براين طرح‌هاي مالي گوناگوني نيز اتخاذ گرديده كه به دانش آموزان ودانشجويان اجازه مي‌دهد تا درطول سنوات آموزشي خود (آموزش متوسطه و آموزش بزرگ‌سالان) و همچنين تحصيلات عالي منابع مالي مورد نياز خود را فراهم نمايند.
آمار تحصيلي تعداد دانش‌آموزان و مدارس
طبق آخرين آمار بدست آمده تعداد 305300 دانش‌آموز سوئدي در مراكز تكميلي آموزش متوسطه آموزش مي‌بينند.گفتني است از %7/4 از اين تعداد (14300) درمراكز تكميلي متوسطه مستقل(خصوصي) ثبت‌نام به عمل مي‌آيد.سهم مذكور طي سال‌هاي اخير به‌طور چشم‌گيري افزايش يافته و اين در حالي‌است كه طي سال 1996 تنها از %8/1 دانش‌آموزان در مدارس مستقل ثبت‌نام به عمل مي‌آمد.
طبق آخرين آمار بدست آمده طي سال 1996 تعداد 654 مدرسه فعاليت داشته كه %15 از اين مدارس، مستقل بوده و توسط نهادها و مؤسسات خصوصي اداره شده و 5 در صد نيز توسط شوراهاي استاني اداره مي‌گردند. طبق آمار مذكور ميانگين دانش‌آموزان هر مدرسه به 467 دانش‌آموز بالغ مي‌گردد.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نظام آموزشي هندوستان

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۴:۴۲
ادمين

نظام آموزشي هندوستان

نظام آموزشي هندوستان

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 86 كيلو بايت
تعداد صفحات 68
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

نظام آموزشي هندوستان

ساختار نظام آموزشي
در ساختار نظام آموزشي كشور هند تمركز عمده بر بعد وسيع ارائه خدمات آموزشي و اهميت ساختار، سازماندهي و ارتقاء آن استوار مي باشد. بعلاوه، ساختار سيستم آموزشي كشور هندوستان بر رشد آموزشي مناطق مختلف كشور و برقراري رقابتهاي آموزشي ميان اين مناطق تأكيد دارد. در حال حاضر، تعداد 888 نهاد آموزشي در كشور هندوستان فعاليت دارد كه به ثبت نام از 179 ميليون دانش آموز مبادرت مي نمايند. سيستم آموزش ابتدايي در هندوستان از دومين رتبة جهاني برخوردار است. اين سيستم آموزشي از 4/149 ميليون كودك 6 تا 14 ساله و 9/2 ميليون آموزگار، متشكل مي گردد. لازم به ذكر است كه نرخ مذكور به 82 درصد از كل كودكاني است كه در اين گروه سني قرار دارند مشتمل مي گردد. پس از استقلال هند طي سال 1947 سياستمداران مسئولان و صاحب نظران آموزش و پرورش كشور تلاشهاي فراواني در جهت ارائه الگوي مشترك ساختار آموزشي پذيرش كليه ايالت عمل آورند. طي سال 1966 كميسيون آموزش و پرورش هند مبادرت به انتشار ساختار آموزشي طرح سيستم (2+10) نمود. سيستم مذكور پس از بازنگري و جرح و تعديل طي سالهاي 1986 و 1992 به عنوان خط مشي جديد نظام آموزشي ملي به تصويب رسيد در حال حاضر كليه ايالت هاي كشور از آن پيروي مي نمايند. نكته قابل تامل در فرايند تصويب طرح مذكور طول مدت بررسي آن است كه مدت زمان سه دهه از زمان طرح اوليه آن تا جرح و تعديل و تصويب و اجراي فراگير و نهايي آن به طول انجاميد است كه خود نشان دهنده بر طرف نمودن احتمالي نواقص و نارسايي هاي طرح اوليه مي باشد. بر اساس الگوي قيد شده در فوق نظام آموزش پيش دانشگاهي كشور هند خود از دو دوره آموزش ابتدايي و متوسطه متشكل مي گردد. با وجودي كه ساختار آموزشي كشور هند بر (سيستم 2+10) استوار مي باشد. با اين حال در ميان ايالات مختلف در خصوص تعداد مدارس ابتدايي و متوسطه، شرايط سني پذيرش در مدارس متوسط، آزمون هاي عمومي، آموزش هندي و انگليسي، تعداد ساعات و جلسات درسي، مدت تعطيلات، ميزان دستمزدها، آموزش پايه و … تفاوت عمده اي وجود دارد. آموزش در كشور هند، از سن پنج سالگي آغاز شده و از سه مرحله ابتدايي، متوسطه و عالي (دو دوره 5 ساله ابتدايي و متوسطه و يك دوره 2 ساله تكميلي) متشكل مي گردد. در مجموع، دوره تحصيلات ابتدايي و متوسطه 12 سال به طول مي انجامد.
طبق آمار به دست آمده طي سال 1996 نرخ ثبت نام ناخالص بر مبناي سطوح مختلف آموزشي به شرح ذيل مي باشد:
. پيش دبستاني : 5 درصد
. اولين سطح : 101 درصد
. دومين سطح : 49 درصد
. سومين سطح : 9/6 درصد
ساختار آموزش پس از استقلال
پس از استقلال كشور هند به دليل نرخ بالاي بي سوادي (در حدود 85 درصد) ، سرمايه هنگفتي به توليد كتب درسي ارزان قيمت تخصيص يافت. سه دهه پس از استقلال كشور، هزينه آموزشي به 40 برابر و نرخ افراد باسواد به بيش از 2 برابربالغ گرديد.از سوي ديگر پيشرفت هاي آموزشي و افزايش تعداد موسسات آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي وصنعتي به گسترش انواع كتابخانه ها و فراهم آمدن بازار كار براي افراد آموزش ديده منجرگرديد. در سال1956 كميسيون اعتبارات دانشگاهي هند با عنوان (يو.جي .سي ) عهده دار مسوو ليت تصويب مقررات ويژه آموزش عالي و تعيين استانداردهاي آموزشي و تحقيقاتي گرديد. طي سال 1961 كميسيون مذكور به منظورارزيابي و پيشنهاد معيارهايي جهت ارتقائ استانداردهاي آموزشي در هند، به تشكيل كميته بررسي علوم به رياست دكتر رانگاناتان مبادرت نمود. تا پيش از دهة 70 ، تنها سه دانشگاه دهلي (1948) ، بنارس (1966) و بمبئي (1967) از دوره كارشناسي ارشدبرخوردار بودند.اين درحاليست كه در آغاز اين دهه 4 دانشگاه ا ليگر، ميسور ،كارناتاك و ويكرام به افتتاح دوره هاي كارشناسي ارشد خود مبادرت نمودند. پس از استقلال كشور اين روند سرعت گرفت.

آموزش پايه
در 4 ايالت مختلف كشور آموزش پايه منحصرا بر نخستين مرحلة آموزشي (آموزش ابتدايي) شامل مي گردد و اين در حالي است كه در 8 ايالت ديگر كشور دوره آموزش پايه بر كليه مقاطع آموزشي (ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان) مشتمل مي گردد.
وسيع سازي بعد سيستم آموزش پايه
كشور هندوستان، 50 سال پس از استعمار انگلستان اقدام به اجراي سياست آموزش توده اي نمود. از آن زمان تاكنون اين سيستم از لحاظ تعداد مدارس و تعداد كودكان ثبت نامي در اين مدارس چندين بار گسترش يافته است. جدول ذيل نرخ ثبت نامي افراد طي دهة 1990و 4 دهة قبل از آن را به تصوير مي كشد.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نقش دانشگاهها در جهان در حال تحول ( چالشها و فرصتها )

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۴:۲۳
ادمين

نقش دانشگاهها در جهان در حال تحول ( چالشها و فرصتها )

نقش دانشگاهها در جهان در حال تحول ( چالشها و فرصتها )

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 31 كيلو بايت
تعداد صفحات 30
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

نقش دانشگاهها در جهان در حال تحول ( چالشها و فرصتها )

چكيده :
سوال محوري مقاله اين است كه دانشگاهها و نظام آموزش عالي در تحولات اقتصادي و اجتماعي جهاني چه نقشي را ايفا نموده و اساسا" در ورود جهان به قرن بيست و يكم دانشگاهها با چه چالشهايي مواجه خواهند بود. روش مطالعه به صورت مطالعه اسنادي با بهره گيري از اصول تحليل محتوا بوده و با بحث در خصوص موضوعات تغييرات ساختاري در آموزش عالي، سيستم ابداعات ملي و نقش دانشگاهها در توليد و گسترش آن، نقش محوري دانشگاهها در توليد و گسترش سرمايه انساني، يكپارچگي جامعه جهاني و دموكراسي، تغيير در چشم انداز دانشگاهها و تحول در شكل و محتوا، و نيز چالشهاي فراروي آموزش عالي در قرن بيست و يكم در محورهاي كنترل كيفيت، عدالت آموزشي و توزيع فرصتهاي ارتقا، انقلاب مديريتي، دانشگاهها، دانشگاهها و بيكاري، آموزش عالي و نظام پرداختهاي اجتماعي و دانشگاهها و كليد طلايي بازار كار، مقاله جمع بندي ميگردد. در پايان نيز براساس مطالب عنوان شده در متن پيشنهاداتي اراعه گرديده است.

فهرست مندرجات :
1- تغييرات ساختاري در آموزش عالي
1-1- تقاضا براي آموزش عالي
1-2- زنانه شدن كلاسهاي دانشگاهي
1-3- توده اي شدن آموزش عالي
1-4- تغيير محصولات دانشگاهها و كاربردي ترشدن آنها
1-5- تغيير و تنوع در منابع مالي دانشگاهها
1-6- منطقه اي و محلي شدن توليدات دانشگاهها
2- سيستم ابداعات ملي و نقش دانشگاهها در توليد و گسترش آن
3- تشكيل سرمايه انساني و نقش محوري دانشگاهها در رشد وتوسعه
3-1- توليد سرمايه انساني بالاتر و بيشتر
3-2- آموزش و تربيت مادام العمر
3-3- اخذ گواهينامه ها و درجات كيفي بين المللي
4- دانشگاهها، يكپارچگي جهاني و دموكراسي
5- تغيير چشم انداز دانشگاهها و تغيير در شكل و محتوا
6- چالشهاي فراروي آموزش عالي در قرن بيست و يكم
6-1- كنترل كيفيت
6-2- عدالت آموزشي و توزيع فرصتهاي ارتقا
6-3- انقلاب مديريتي
6-4- انقلاب اطلاعاتي
6-5- آموزش عالي و نظام پرداختها
6-6- دانشگاهها و بيكاري
6-7- دانشگاهها و كليد طلايي بازار كار
7- جمع بندي، نتيجه گيري و پيشنهادات
8- يادداشتهاي متن
9- منابع و مآخذ


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

ناتواني هاي بيان نوشتاري (اختلال در جمله نويسي و انشاء)

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۴:۱۳
ادمين

ناتواني هاي بيان نوشتاري (اختلال در جمله نويسي و انشاء)

ناتواني هاي بيان نوشتاري (اختلال در جمله نويسي و انشاء)

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 19 كيلو بايت
تعداد صفحات 20
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

ناتواني هاي بيان نوشتاري (اختلال در جمله نويسي و انشاء)

پيشگفتار
بر طبق 142-94.P.L يكي از انواع ناتواني هاي يادگيري، بيان نوشتاري است از زماني كه در سال 1975 اين عنوان مطرح گرديد، واژه بيان نوشتاري، هجي كردن و همه اشكال ديگر ارتباط كتبي را در بر گرفت.
يكي از مهمترين مهارت هايي كه كودكان مي بايست بر آن تسلط پيدا كنند ارتباط برقرار كردن است. يعني فهميدن آنچه كه ديگران مي گويند و بيان عقايد و منظورهايشان بصورت شفاهي و كتبي.
از طريق ارتباط برقرار كردن كلامي و غيركلامي است كه ما موضوعات، وقايع و روابط خود با يكديگر را بازنمايي مي كنيم. بر روي اين عقيده كه بيان نوشتاري مناسب براي ايجاد ارتباط، براي پيشرفت در مدرسه و براي زندگي روزمرة امروزي، اساسي است، توافق وجود دارد. علي رغم پيشرفتهاي تكنولوژي در رشد تايپهاي الكترونيكي، پردازش گرهاي لغت و كامپيوترها، هنوز يادگيري خواندن و نوشتن ضروري است.
هدف ما در اين مقاله:
1- توصيف مشكلات اصلي در كودكان در ارتباط نوشتاري و ارائه برخي متدهاي ترميمي
2- ياري رساندن به معلمان براي تشخيص و درمان كودكاني كه در زمينه بيان انشائي دچار ناتاني هاي اساسي هستند مي باشد.
3- اميد است كه تلاش هاي ما براي ارزيابي و ترميم مشكلات بيان نوشتاري مورد استفاده خوانندگان، معلمان، والدين و بزرگسالاني كه دچار ناتواني بيان نوشتاري هستند، قرار گيرد.
مقدمه
بيان نوشتاري به ارتباط انديشه ها با يكديگر از طريق علائم نگاره اي اشاره دارد. اين مسئله مستلزم داشتن فكري براي ارتباط، داشتن زباني براي بيان اين افكار، ترجمه ي شفاهي به علائم به صورتي كه ديگران بتوانند افكار مورد نظر را بفهمند، است.
علاوه بر دست خط و هجي كردن به عنوان پيش نيازهايي براي بيان نوشتاري، پيش نياز مهمتر رشد زبان مي باشد.
آلي و ديش لر (1979 و Alley Deshler) اظهار داشتند كه بسيار احتمال دارد كه بزرگسالان مبتلا به ناتواني يادگيري در سنين اوليه كودكي در زمينه ي شنيدن، صحبت كردن، و نوشتن مشكلاتي داشته اند. همچنين جانسون و ميكل بست (1967 و Mykelebust و Johnson) بر اهميت درك شنيداري، بيان شفاهي و خواندن در تحول زبان نوشتاري، تاكيد كرده اند.
فلپز- گان و فلپز- تراساكي (1982و) اظهار داشتند كه، علاوه بر تحول زبان، «عمل نوشتن نيازمندي توانائيهاي بصري مختلفي ست كه به آرامي با مهارتهاي حركتي مناسب هماهنگ شده و يكپارچه مي شوند.»
دانش آموزاني كه دامنه ي لغاتشان محدود بوده و در خواندن و استفاده از گرامر و تركيب جمله ضعيف هستند، مستعد داشتن مشكلاتي در سازماندهي و تنظيم افكارشان به شكل مناسبي جهت بيان نوشتاري هستند. انشاءهاي كتبي آنها كوتاه بوده و به نظر مي رسد كه از افكار پيچيده اجتناب مي كنند.
بلچ (1975 و Belch) دريافت اشكالات در بيان نوشتاري شامل خطاهاي گرامري، اشتباه هجي كردن كلمات، و خطاهايي در نقطه گذاري، مي باشد.
دشلر و فرول وكاس )1978 و Deshler Ferrell Kass) دريافتند كه، دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري، در بازبيني تكاليف تحصيلي خويش، فقط در حدود يك سوم از خطاهايي را كه مرتكب شده اند، تصحيح مي كنند. آنها غلط گيري كردن و يا خود-بازبيني تكاليف خويش را فرا نگرفته اند.
در نتيجه، دانش آموزان ياد مي گيرند به شيوه هاي مختلفي اين نوع از مشكلات بيان نوشتاري را جبران كنند. آنها از نوشتن اجتناب مي كنند. دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري از نوشته هاي ديگران استفاده مي كنند، گزارش ها را به شكل خلاصه مي نويسند. اگر قابل دسترسي باشد از ضبط صوت استفاده مي كنند، و امتحانات شفاهي را به امتحانات كتبي ترجيح مي دهند. (آلي و ديشلر، 1979) به هر حال اين نوع از راهبردهاي جبراني، كمك هاي محدودي براي دانش آموز هستند زيرا اين راهبردهاي براي انجام تكاليف فراوان روزانة او كه نيازمند بيان نوشتاري است، كافي نيستند.
بيان نوشتاري
يكي از انواع ناتوانيهاي يادگيري بيان نوشتاري است كه به انتقال ايده ها و افكار به ديگران از طريق علائم نگاره اي اشاره دارد. ناتواني هاي زبان نوشتاري شامل نواقصي در درك مطلب شنوايي، بيان شفاهي و خواندن مي باشد. نگرش نسبت به تكاليف نوشتني نيز يك جنبه ي مهم مشكلات زبان نوشتاري است.
عوامل موثر در ناتوانيهاي زبان نوشتاري
در ملاحظه همبسته هاي بيان نوشتاري، اعتقاد به اين امر كه بيان نوشتاري، بالاترين پيشرفت بشريت است، ضروري به نظر مي رسد و فقط وقتي همه ي سطوح مقدماتي آن فراهم شده باشد، بدست مي آيد. (ميكل بست- 1965)
سلسله مراتب اجزاء فنون زبان توسط گلوگ (1971-Kellog) طرح شده است. اين اجزاء شامل تجربه كردن، شنيدن، صحبت كردن، خواندن و نوشتن مي باشد. از آنجائيكه توانائيهاي تحولي و مهارتهاي تحصيلي زيادي، براي آسان ساختن زبان نوشتاري ضروري مي باشد، امكان بررسي همه آنها در اينجا وجود ندارد. ما چهار عامل اصلي كه به نظر ميرسد بطور اختصاصي با زبان نوشتاري مرتبط مي باشند، را مورد بحث قرار مي دهيم: 1- زبان شفاهي دريافتي 2- زبان شفاهي بياني 3- خواندن 4- انگيزه
زبان شفاهي دريافتي
دانش آموزاني كه در فهم آنچه مي شنوند اختلال دارند، معمولاً در رشد سلامت بيان شفاهي مانند زبان نوشتاري دچار مشكل هستند. اين دانش آموزان به دليل دامنه لغات محدود، مشكلاتي در درك مطلب خواهند داشت و مستعد هستند كه به جاي تفكر انتزاعي در سطح تفكر عيني باقي بمانند. (جانسون و ميكل بست- 1967).
ناتواني هاي تحولي كه باعث مشكلاتي در زبان شفاهي دريافتي مي شوند همچنين با زبان نوشتاري نيز تلاقي خواهند داشت.
زبان شفاهي بياني
اختلالات در زبان شفاهي بياني معمولاً در زبان نوشتاري دانش آموز به شكل مشكلاتي در تركيب و ديگر كنش هاي گرامري، سازماندهي كلمات در درون جملات، حذف انتهاي كلمه، استفاده ناصحيح از زمان افعال و ضمائر، اغتشاش در ترتيب كلمه، دامنه لغت پراكنده و اشكال در كلمات يادآوري شده، مي باشد.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

اختلال در هجي كردن (وارونه و قرينه نويسي)

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۴:۰۳
ادمين

اختلال در هجي كردن (وارونه و قرينه نويسي)

اختلال در هجي كردن (وارونه و قرينه نويسي)

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 19 كيلو بايت
تعداد صفحات 20
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

اختلال در هجي كردن (وارونه و قرينه نويسي)

املا
سه نوع مشكل وجود دارد كه ممكن است سبب غير قابل درك شدن نوشتن كودك شود. اول، مشكل املايي ويژه، كه املاي بعضي كلمات آن قدر معيوب است كه تشخيصش دشوار است. دوم، مشكل نوشتن ويژه، كه خط آن قدر بد است كه قابل خواندن نيست و سوم، اختلال زبان، كه زبان به كار برده شده توسط كودك ممكن است آن قدر مملو از خطا باشد كه قابل فهم نباشد.
مشكل املايي ويژه در اين مقاله بحث خواهد شد.
مشكل املايي ويژه يعني چه؟
مشكل املايي ويژه به عنوان يك مشكل املايي معنادار و بدون علت معلوم تعريف مي شود. يك مشكل املايي معنادار معمولاً دو انحراف معيار زير ميانگين سن كودك تعريف مي شود.
مشكل املايي ويژه غالباً با مشكل خواندن ويژه مرتبط است. در بعضي از كودكان، مشكل املايي ويژه يك مشكل مستقل است. اگر چه چنين كودكاني متوسط توانايي خواندن را دارند، مطالعات پژوهشي نشان مي دهند كه مشكلات ظريف خواندن در چنين كودكاني با آزمون ويژه كشف مي شود.
املا چگونه ارزيابي مي شود؟
به طور كلي چندين آزمون املايي ميزان شده وجود دارد. اين آزمون ها از حيث روش هاي ارزيابي املا متفاوت هستند. بعضي از آزمون ها كلماتي را به كودك عرضه مي كنند كه بخشي از واژگان تصويري اش است و بعضي ها كلمات متنوعي را عرضه مي كنند. معمولاً آزمون ها هجي كردن املا را در بر مي گيرند. هم چنين بعضي آزمون ممكن است تشخيص املاي صحيح يا غلط يك كلمه باشد.
روان شناس، آزمون يا آزمون هايي را انتخاب خواهد كرد تا اطلاعاتي در مورد سطح املاي كودك، هم چنين نوع مشكلاتش فراهم آورده براي مثال، آزموني انتخاب مي كند كه نشان مي دهد كودك مشكلاتي در هجي كردن املا دارد. ولي در تشخيص كلماتي كه املاي غلط دارند مشكلي ندارند و در نتيجه مشكل او ممكن است ناشي از مشكلات ويژه در حفظ كلمه باشد. هم چنين روانشناس سعي خواهد كرد بين غلط هاي املايي مختلف نظير غلط هاي آوايي، ديداري، و زنجيره اي، كه در زير توصيف مي شود، تميز ايجاد كند.
روان شناس ممكن است آزمون هايي ديگري را نيز به منظور تشخيص نوع مشكلات املايي كودك انجام دهد. براي مثال اگر املاي كودك غلط هاي آوايي، زيادي دارد، ممكن است مهارت هاي تميز شنوايي كودك را آزمون كند تا مشخص كند آيا او مي تواند بين اصوات مختلفي كه مي شنود تميز قائل شود يا نه.
شنوايي كليه ي كودكان با مشكل خواندن ويژه بايد ارزيابي شود، زيرا بعضي از مشكلات املايي ممكن است مربوط به اختلال شنوايي باشد.
نقص در مشكل املايي ويژه
خواندن و نوشتن، فرآيندهاي متضادي هستند. در خواندن، علائم نوشته شده (نويسه ها) به اصوات متناظر خود (آواها) تبديل مي شوند؛ در نوشتن، آواها به نويسه هاي متناظرشان تبديل مي شوند.
در زبان انگليسي، املا نيازمند آگاهي از قواعد متناقض تبديل آواها به نويسه هاي مناسب است. يك آواي ويژه ممكن است. با نويسه هاي مختفي (براي مثال، snuff و enough) نشان داده شود و نويسه هاي يكساني ممكن است با آواهاي مختلفي باشد ( براي مثال and cough، hiccough. enough). كلماتي كه آواهاي يكسان ولي نويسه هاي متفاوتي دارند، هم صدا ناميده مي شوند. (براي مثال، shoot and shute). معمولاً املاي صحيح تا وقتي كودك به مرحله ي آواشناسي نرسيده باشد. امكان پذير نيست فقط در اين مرحله است كه گاهي از تناظر نويسه با آوا مقايسه مي شود.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

بررسي اختلالات يادگيري (گروه بندي، سبب شناسي، راهبردها وروش هاي آموزش و توانبخشي)

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۳:۵۳
ادمين

بررسي اختلالات يادگيري (گروه بندي، سبب شناسي، راهبردها وروش هاي آموزش و توانبخشي)

بررسي اختلالات يادگيري (گروه بندي، سبب شناسي، راهبردها وروش هاي آموزش و توانبخشي)

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 32 كيلو بايت
تعداد صفحات 40
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

بررسي اختلالات يادگيري (گروه بندي، سبب شناسي، راهبردها وروش هاي آموزش و توانبخشي)


مقدمه
در سالهاي اخير پژوهش و مطالعه درباره ي كودكاني آغاز شده است كه حالت و كردار آنان براي بسياري از پدران و مادران و معلمان و مددكاران حيران كننده است، زيرا اغلب آنان علي رغم داشتن هوش طبيعي، بدون بهره گيري از آموزش هاي ويژه قادر به ادامه ي تحصيل نيستند. يا برخي ديگر ممكن است يك روز مطالبي را بخوبي فرا گيرند و روز ديگر تمام آن را فراموش مي كنند.
عده اي ديگر در پاره اي از كارها بر بسياري از همگنان خود برتري و پيشي مي گيرند و در قسمتي ديگر مانند كودكان كوچكتر از خود عمل مي كنند. اين كودكان به تدريج در مي يابند كه ساير كودكان از نظر وضع درسي از آنها بهتر هستند و احساس حقارت را تجربه مي كنند. كم كم بيزاري از درس مدرسه در آنها به وجود مي آيد. والدين آنها كه اغلب از دلايل ناتواني هاي يادگيري آنان بي خبر هستند، با فشارهايي كه به كودك مي آورند، مشكل را چند برابر مي كنند.
در اين مجموعه ابتدا به نظريات و تعاريف مختلف در مورد ناتواني هاي يادگيري از جمله نظريه هاي رشدي، نظريه هاي رفتاري، نظريه هاي رشد مهارت هاي حركتي، نظريه هاي شناختي پرداخته شده است. همچنين اين مشكل از جنبه هاي پزشكي و عصب شناختي نيز مورد بررسي قرار گرفته است.
سپس به انواع و گروهبندي ناتواني هاي يادگيري به گروه ها يا كودكاني كه با دشواري ها در رشد مهارت هاي ادراكي- حركتي، پردازش اطلاعات ديداري، پردازش اطلاعات شنيداري، تكلم يا گفتار، مشكل در حافظه، خواندن يا هجي كردن، يان نوشتاري، رياضيات، تقسيم گرديده اند.
بخشي به سبب شناسي اين اختلال و درمان هاي دارويي و قسمتي به ارائه ي راهبردها و راهكارهاي عملي جهت رفع مشكلات رايج تحصيلي و يادگيري پرداخته است.

فهرست مطالب
تعريف
رويكردهاي نظري بر ناتواني هاي يادگيري
نظريه هاي رفتاري
نظريه هاي شناختي
راهبردهاي فراشناختي
جنبه هاي پزشكي
درمان دارويي
فنون شناختي در درمان
فنون رفتاري در درمان
رشد حسي حركتي
ديد حركتي گتمن
تئوري تشكيل نظام عصبي دمن و دلاكاتو
اختلالات زبان
محاسبه
اختلاق نقص توجه
رشد اجتماعي
*************


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

ناتواني هاي افتراقي (اختلال در خواندن)

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۳:۴۲
ادمين

ناتواني هاي افتراقي (اختلال در خواندن)

ناتواني هاي افتراقي (اختلال در خواندن)

دسته بندي پزشكي
فرمت فايل doc
حجم فايل 11 كيلو بايت
تعداد صفحات 10
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

ناتواني هاي افتراقي (اختلال در خواندن)

تعريف
افتراق فرآيندي است كه به وسيله ي آن انسان به شباهت ها و تفاوت هاي ميان محركهاي مربوط به هم واقف مي شود. بازشناسي تفاوتها ميان چيزهاي ديده شده نظير حروف يا ترتيبات زنجيره اي، ميان تفاوتهاي آوايي در لغات يا بين اشكالي كه به فعاليت ها معني مي دهند. در يادگيري براي فهم و استفاده از كلام شفاهي، خواندن، نوشتن، محاسبه ي مسائل رياضي، هجي كردن و يا تحول مهارتهاي حركتي، كودكان بايد قادر باشند تفاوت هاي بين آنچه را كه ديده اند، شنيده اند، لمس كرده و يا چشيده و احساس كرده اند را تميز دهند كودكاني كه مي توانند تفاوت هاي بين محركهاي مختلف را دريابند (مثلاً سيخ و ميخ) بيشتر مي توانند ياد بگيرند به محركهاي متفاوت پاسخ هاي مختلف بدهند.
ناتواني هاي افتراقي مي تواند به شش گروه اصلي طبقه بندي شوند:
1- افتراق بينايي: افتراق آنچه مي بينيم.
2- افتراق شنوايي: افتراق آنچه مي شنويم.
3- افتراق لمسي: افتراق آنچه لمس مي كنيم.
4- افتراق حسي جنبشي: افتراق آنچه از طريق حركت احساس مي كنيم.
5- افتراق بساوشي: افتراقي كه شامل لمس و حركت هستند.
6- افتراق شكل: پس زمينه
اين مقاله به توضيح چگونگي تأثير اين ناتواني ها در يادگيري كلاسي خواهد پرداخت.
1- ناتواني هاي افتراق بينايي
ممكن است كودكانيكه ناتواني افتراق بينايي دارند، داراي تيزبيني طبيعي باشند ولي براي افتراق تفاوتها بين دو يا چند محرك بينايي و نظير حروف «آ و ب» يا «ميخ و سيخ» دچار مشكل شوند هنگامي كه كودكان نمي توانند بين مشخصاتي نظير شكل، اندازه، فاصله، دريافت عمق و ساير جزئيات مناسب افتراق قائل شوند، احتمالاً در يادگيري و بازشناسي و استفاده از حروف چاپي، نمرات و اعداد و لغات در خواندن و محاسبه كردن مشكل و دشواري خواهند داشت (Barrett 1965).
كپي كردن، نوشتن و نقاشي كردن مي تواند تحت تاثير ناتواني كودك براي جستجو و كشف تفاوت هاي در محركات بينايي قرار گيرد.
2- ناتواني هاي افتراق شنوايي
در بعضي موارد، كودك دقت شنوايي طبيعي دارد ولي در كشف تفاوت ها يا مشابهت هاي بين درجه و دانگ، بلندي، ريتم، ملودي، ميزان و يا تناوب اصوات ناتوان است. (chzlf & scheffelin 1969). افتراق شنوايي براي يادگيري ساختماني آوايي در زبان شفاهي لازم است. شكست در ايجاد افتراق بين اصوات صدادار و بي صدا و يا بين سيلابها يا لغات مي تواند باعث بروز مشكلاتي در يادگيري و فهم زبان شفاهي و زبان بياني شود. كودكاني كه در افتراق شنوايي مشكل دارند اغلب به خاطر مسائل آوايي براي خواندن يا هجي كردن دچار مشكلات يادگيري مي شوند.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

دوره هاي قاعدگي غير طبيعي Abnormal Menstrmal Periods

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۳:۲۹
ادمين

دوره هاي قاعدگي غير طبيعي Abnormal Menstrmal Periods

دوره هاي قاعدگي غير طبيعي Abnormal Menstrmal Periods

دسته بندي پزشكي
فرمت فايل doc
حجم فايل 203 كيلو بايت
تعداد صفحات 147
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

دوره هاي قاعدگي غير طبيعي Abnormal Menstrmal Periods

مقدمه
در حاليكه دوره هاي قاعدگي در اغلب زنان مي تواند با تغييراتي همراه شود ، اختلالاتي در فواصل و يا خصوصيت قاعدگي اغلب ممكن است استرس را باشد . ارزيابي اين علائم و تشخيص نوع اختلال مهم است و زناني كه نوع اختلال روشن شود تشخيص احتمالي تعيين مي گردد.
(1) اولين مورد اختلال قاعدگي وجود يا عدم نظممي باشد . وقتي نظم وجود دارداما ميزان جريان خون متفاوت مي باشد ارزيابي آن نسبت به موقعي كه زنان پرئيد متغير است فرق مي كند .
(2) پروئيدهايي كه الگوي جزيي يا هيچ الگوي زمانبندي ندارند نسبت به پروئيدهايي با الگوي متغير ، اما قابل پيش بيني ، بايدمتفاوت باشند . وقتي خونريزي با فواصل طولاني ايجاد مي شود ، بوسيله مهار تخمك گذاري بايستي توجه شود كه بصورت آندولاسيون يا اليكو اوولاسيون خواهدبود .
(3) خونريزي واژنيالي كه نظم مشخصي نداردو ممكن است در نتيجه اخلال تخمك گذاري يا خونريزي غير قاعدگي كه بر دوره هاي قاعدگي بيمار سوارش باشد . خونريزي قاعدگي باحجم زياد اغلب ناشي از فيروم ، يا پوسيب رحم مي باشد . اندومتردوز، هيبرلوزي اَندومتر، يا سرطان نزد اينگونه موارد مطرح مي گردد . زناني كه در سن باروري هستند ممكن است حامله بوده يا بقاياي حاملگي در رحم آنها باشد .
(4) خونريزي واژينال كه نظم مشخصي ندارد اما ميزان طبيعي دارد . مطرح كننده تخمك گذاري با فواصل زياد و يا تخمك گذاري ، منظم است .
(5) قاعدگي هايي كه نظم خود را حفظ كرده اما ميزان غير طبيعي دارند تغييرات در محور تخمدان ـ هيوفيز رهيپوتالاموس را منعكس نمي نمايند . اختلالات ميزان خونريزي به جدا سازي برخي از آسيب هايي كه بايدمورد توجه قرار گيرد ممكن است كمك نمايد .
(6) خونريزيهاي معين دو قاعدگي مي تواند در اثر آسيب دهانه رحم يا حجم رحم بوده كه معمولاً خفيف است و به آساني از دوره قاعدگي طبيعي تشخيص داده مي شود . اين نوع خونريزيها ، از خونريزيهاي شديدي كه ممكن است در زمان قاعدگي باشد ، متفاوت است و به 3 اين بحث بر مي گردد ، برخي از علل يا تروژنيك مي باشند مانند استفاده از وسيله پيشگيري داخل رحمي ( IUD ) يا قرص هاي ضد حاملگي كه به سادگي مشخص شده و درمان مي شوند . علل ديگر ممكن است به ارزيابي هاي بيشتر نياز داشته باشد كه شامل تصويربرداري يا بيوپس براي تأييد تشخيص مي باشد .
(7) پرئيدهاي منظم اما از نظر خونريزي كم ممكن است در نتيجه بيماريهاي مزمن ( نارسايي كليه ) يا در اثر تجويز استروئيدها باشد ( قرص هاي ضد بارداري )
(8) خونريزي كه منظم اما شديد است شامل منوراژي مي شود كه ارزيابي آن جداگانه توضيح
داده مي شود .

پاپ / سيرغيرطبيعي Abnormal PaP Sme
مقدمه
آتي پي سلولهاي غددي با اهميت نامشخص ( AGCUS ) يكي از گيج كننده ترين معقوله هاي سيستم در ارتباط با گزارشات سيتولژي سلولي مي باشد .
تعدادي از يافته ها ، تغييرات واكنشي خوش خيم در سلولهاي اندوسرويكال يا آندوسترتا موردي مانند آدنوكارسنيو ما را شامل مي شود . در شرايط طبيعي اين يافته 2% تا 4% درصد همه پاپ ايمرها را در بر مي گيرد .
(1) يكي از مهمترين جنبه هاي سيستم بشرا در تفسير ايمرسيتولژي كافي بودن و يا محدوديت نمونه مي باشد . وقتي نمونه بصورت ناكافي گزارش مي شود ، به علت تغييرات التهابييامواد خشك كننده مصنوعي ، يا محدوديت از نظر سلولها ( تعداد سلولهاي موجود براي مطاليه ) مي باشد كه بايد دوباره تكرار شود .
(2) اگر نمونه گرفته شده بروي تفسير كافي باشد ، درمان با نظرات ارائه شده توسط آسيب شناسي هماهنگ مي شود . سيتم بشرا براي ارزيابي آزمايشات پاپ ايمر بيشتر شبيه به مشاوي طراحي شده و در هرصورت ممكن بايد از آن استفاده شود .
(3 ) در برخي شرايط آسيب شناس ممكن است قادر به مشخص نمودن منشاء سلول ديده شده باشد كه اين مسأله براي ارزيابي بيشتر راهنمايي خواهد كرد .
اگر آسيب شناس سلولها را التهابي و با منشاء اندوسروكس مطرح نمايد ، ارزيابي آن نسبت به مواردي كه منشاء سلولها احتمالاً دوسرايي باشد متفاوت خواهد بود .
(4) شرح حال بيمار و معاينه فيزيكي ، براي يافتن هر نوع فاكتور خطر كه ممكن است موجود باشد بايد موردتوجه قرار گيرد . آيا بيمار در معرض تراتوژن ها قرار گرفته يا آيا برروي ناهنجاريهاي دهانه رحم تحت درمان قرار گرفته ؟ آيا در معرض خطر براي هيپرپيوزي اَندومتر يا كارسنيوم قرار دارد ؟ پاسخ به اين سؤالات براي درمان و ارزيابي بيشتر هدايت كننده خواهد بود .
(5) اگر هيچگونه فاكتور خطري وجود ندارد . تكرار بيشتر پاپ ايمرتا زماني كه اختلال رفع گردد يا تشخيص ديگري مطرح شود بايدموردتوجه باشد.
(6) وقتي بيمار درمورد اختلالات غددي ( اندوسرويكال يا آندومتر) در معرض خطر افزايش يافته قرار داشته باشد ، آزمايشات بيشتر از قبل ، سونوهيتروگرافي ، هيتروسكپي ، لاپاراسكپي ، يا نمونه برداري مخروطي بايد مورد توجه قرار گيرد .


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نظام آموزشي فرانسه

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۳:۱۴
ادمين

نظام آموزشي فرانسه

نظام آموزشي فرانسه

دسته بندي روانشناسي و علوم تربيتي
فرمت فايل doc
حجم فايل 133 كيلو بايت
تعداد صفحات 188
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

نظام آموزشي فرانسه

• سياست هاي آموزشي
• ساختار آموزشي
o آموزش پيش دبستاني
o آموزش پيش دانشگاهي
o آموزش پايه
o آموزش ابتدايي
o آموزش متوسطه
o نظام آموزش عالي
o پژوهش و تحقيقات
o آموزش غير رسمي
o آموزش فني و حرفه اي
o آموزش استثنايي
o آموزش معلمان
• اصول و اهداف آموزشي
• اولويت هاي آموزشي
• دستاوردهاي آموزشي
• طرح هاي آموزشي
• معظلات آموزشي
• اصلاحات آموزشي
• ارزيابي تحصيلي
• مشاوره تحصيلي
• قوانين آموزشي
• مديريت آموزشي
• نظارت آموزشي


سياستهاي آموزشي
از جمله مهمترين سياستهاي آموزشي دولت فرانسه طي سالهاي اخير مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود:
1. احداث مراكز پژوهشي در مراكز آموزشي سراسركشور
درحال حاضر، پرداختن به7حوزه پژوهشي اعم از صنايع الكترونيك و فن‌آوري اطلاعاتي و آموزشي، حمل و نقل زميني و هوايي، صنايع شيميايي، صنايع غذايي- كشاورزي، علوم مربوط به نوآوري محصولات، پژوهش پزشكي وفن‌آوريهاي محيط زيست ، از جمله مهمترين اولويتهاي دولت فرانسه درحوزه پژوهش محسوب مي‌گردد.به‌منظور نيل به تحقق سياست مذكور،وزارت پژوهش فرانسه به استخدام پژوهشگران جوان و گسترش تحرك همگاني جوانان فرانسوي طي سالهاي اخيرمبادرت نموده است.
مأموريت آژانس ملي پژوهش(Anvar)، ارتقاء فرهنگ پژوهش، برقراري ارتباط ميان پژوهشگران و موسسات پژوهشي و نيز اجراي پژوهشهاي كاربردي است.شايان ذكر است كه دراين راستا، تشكلهايي تحت عنوان(GIP) درجهت تحقق برنامه‌ها و طرحهاي پژوهشي مصوب، ايجاد شده كه به سازماندهي مراكز پژوهشي و دانشگاه‌ها مي‌پردازند.ازجمله مهمترين اين تشكلها ميتوان به سازمان Sophia Antipolis درمونپليه، سازمانSaint-Quentin-en-yvelines و سازمان Cergy-Pontois درپاريس اشاره نمود.هدف دولت از ايجاد چنين تشكلهايي برقراري مشاركت واقعي ميان مؤسسات بزرگ علمي‌و دانشگاه‌ها به‌منظور برنامه‌ريزيهاي كلان درجهت تطابق با دانش مدرن ميباشد.كشورفرانسه پس از ايالات متحده امريكا، ژاپن و آلمان دررديف چهارم كشورهاي پيشرفته جهان قرار داشته و 4/2% توليد ناخالص داخلي(PIB) را به مقوله پژوهش و توسعه اختصاص داده است.كشورفرانسه همچنين به توليد 7/4% انتشارات علمي‌جهان و 8/16% انتشارات اتحاديه اروپا مبادرت مينمايد.با وجوديكه اغلب موسسات پژوهشي به تامين اعتبار بالغ بر50 درصد فعاليت‌هاي پژوهشي و توسعه‌ ملي مبادرت مي‌نمايند، با اين حال ، اين رقم دركشور فرانسه بر53%، در آمريكاي شمالي بر 57% و در ژاپن بر 68% بالغ مي‌گردد.مركز ملي پژوهشهاي علمي‌فرانسه(CNRS) با تعداد 18 هزار محقق و پژوهشگر، بزرگترين مركز پژوهشي اروپا محسوب ميگردد.گفتني است كه مركزمذكور به توليد، مديريت و ارتقاء راندمان فعاليتهاي پژوهشي مبادرت مي‌نمايد.مركز فوق ازتعداد 300 گروه تخصصي ـ پژوهشي و 1000 گروه پژوهشي عمومي‌ مستقر در دانشگاه‌هاي سراسر كشور برخوردار مي‌باشد. مركز ملي پژوهشهاي علمي‌فرانسه(CNRS) ، علاوه براجراي پژوهشهاي تخصصي خود به اجراي برنامه‌هاي مشتركي با برخي موسسات پژوهشي ديگر نيز مبادرت مي‌نمايد.
2. ترويج‌ زبان‌ فرانسه‌ به عنوان زبان ملي و آموزشي
ترويج‌ زبان‌ فرانسه‌ به عنوان زبان ملي و آموزشي اصلي ترين سياست آموزشي دولت فرانسه محسوب مي‌گردد.باوجوديكه زبان‌ فرانسه‌ هيچ‌گاه‌ از رواج حال حاضر خود برخوردار نبوده است، با اينحال‌ هيچ‌گاه‌ تا به‌ امروز‌ درمقابل‌ اوج‌گيري‌ توقف ‌ناپذير زبان‌ انگليسي‌ كه‌ مي‌رود تا ‌به عنوان‌ زبان‌ ارتباطات‌ جهاني مطرح گردد،مورد تهديد واقع‌ نشده‌ است‌. هدف از اجراي چنين سياستي مبارزه‌ با زبان‌ انگليسي‌ نبوده‌، بلكه‌ مقصود اصلي، حفظ‌ سيستم‌ چندزباني‌ و چندفرهنگي‌ جهاني‌ دركشور فرانسه ميباشد.از جمله مهمترين اقدامات دولت فرانسه در جهت نيل به چنين هدفي ميتوان به گسترش همكاريهاي‌ ميان‌ مدارس‌فرانسوي مستقر درخارج از كشور‌ و مدارس تحت نظارت سيستم‌‌ آموزشي‌ ملي‌، افزايش برنامه‌هاي آموزشي به زبان فرانسه در رسانه‌هاي سمعي و بصري و حمايت از ابتكارات جامع در اين خصوص (راه اندازي راديوي‌ فرانسوي‌ در صوفيه‌، راديو بين‌المللي‌ فرانسه‌ (RFI)،احداث انستيتوهاي بين المللي فرهنگي‌،‌ آموزش‌ زبان فرانسه به‌روزنامه‌نگاران‌ بلغاري‌ و تشويق و ترغيب جوانان فرانسوي به فراگيري‌ زبانهاي‌ خارجي‌ در داخل‌كشوردر جهت استقبال ازآموزش زبان فرانسه‌ در خارج‌ اشاره نمود.
3. برقراري همكاري‌هاي بين المللي‌ دانشگاهي‌
طي سالهاي اخير، دولت فرانسه‌ تلاش‌ عمده اي در جهت ارائه دوره‌هاي آموزشي تا سطح‌ ديپلم‌ متوسطه به 100 هزار نوجوان‌ فرانسوي در مدارس‌فرانسوي‌ خارج‌ از كشور به عمل آورده است.گفتني است كه چنين سياستي با هزينه بودجه ساليانه 5/1ميليارد فرانك‌ صورت مي‌گيرد.
به عبارت ديگر، تربيت‌ دانشمندان‌ و محققين فرانسوي از پاية‌ متوسطه‌ تا آموزش عالي در دانشگاه ها و مراكز علمي سراسر جهان،‌ ‌ از جمله مهمترين سياستهاي‌ آموزشي دولت محسوب مي‌گردد. از اين روي ، اداره‌كل‌ فرهنگي‌ وزارت‌ امور خارجه‌ با اختصاص‌ 500 ميليون‌ فرانك‌ از سال‌ 1994، درجهت نيل به هدف مذكور‌ گام برداشته و به اعطاي بيش‌ از18هزار بورسيه تحصيلي‌ و دوره‌ كارآموزي‌ مبادرت نموده است.
4. ارتقاء همكاريهاي تخصصي‌‌‌ با سايركشورهاي‌ جهان‌
از آنجاييكه تربيت‌ و آموزش ‌سهم عمده اي از دانشمندان‌ فرانسوي‌، به ‌افزايش‌ درخواست‌ همكاري كشورهاي جهان‌ با كشور فرانسه‌ درسطح‌ جهاني‌ منجرخواهد گرديد، از اينرو دولت‌ فرانسه‌ به ارائه پيشنهادات‌ همكاري‌ خود در زمينه‌هاي مختلف آموزشي با سايركشور‌هاي جهان تمركز نموده است.آموزش‌ نيروي‌ انساني ماهر‌، برقراري همكاري‌هاي بين المللي‌ آموزشي، استقرار نهادهاي‌ حكومتي‌ و قانوني در ساير كشورهاي جهان‌و آموزش‌كادرهاي‌ اداري ماهر از جمله مهمترين اقدامات دولت فرانسه در جهت نيل به اهداف فوق محسوب مي‌گردد‌. از اين روي،اداره‌كل‌ فرهنگ‌ با همكاري چندين وزارتخانه‌، تشكيلات‌ اداري‌ محلي‌، سازمان‌هاي‌ غيردولتي‌ وشركت‌هاي‌ تجاري‌، به‌ اجراي سياستهاي جامعي در اين خصوص پرداخته‌ و به ايفاي نقش‌ ‌ تشويقي‌ و هماهنگ‌سازي‌ درجهت‌ انسجام‌ هر چه‌ بيشتر اقدامات دولت‌ فرانسه‌ مبادرت نموده است‌.
5. افزايش ابزارهاي‌ سمعي‌ و بصري‌
اجراي سياست افزايش ابزارهاي‌ سمعي‌ و بصري‌ در جهت تثبيت‌ جايگاه‌ امروزي زبان‌ فرانسه و توسعه‌ آن‌ درسطوح بين المللي از جمله مهمترين سياستهاي دولت فرانسه طي سالهاي اخير محسوب مي‌گردد.در اين راستا، تلاش دولت درجهت گسترش‌ سريع‌ ابزارهاي جديد تكنولوژيك،‌ به ارائه طرح‌ 5‌ ساله‌ ‌ توسعه‌ ابزارهاي‌ سمعي‌ و بصري‌ ‌ فرانسوي درساير كشورهاي‌ جهان منتهي گرديد.راه اندازي خطوط‌ اصلي‌ طرح‌ مذكور، به راه اندازي 2 كانال‌ تلويزيوني‌ فرانسوي(‌كانال فرانسوي‌ زبان‌ TV5 ‌درجهت ترويج‌ و اشاعه‌ زبان‌ فرانسه و‌ كانال‌فرانسوي‌ بين‌المللي‌(CFI) به عنوان بانك‌ فرانسوي برنامه‌هاي آموزشي براي‌ كليه تلويزيون‌هاي‌ جهان‌، منجرگرديده است.
گفتني است كه كانال‌ تلويزيوني مذكور به پخش برنامه‌هاي ويژه بينندگان‌ غيرفرانسوي‌ زبان‌ مبادرت نموده و از متد آموزشي با درج‌ زيرنويس‌ و دوبله‌ استفاده مي‌نمايد.
6 . ارائه مشاوره تحصيلي و شغلي مناسب به نسل جوان كشور در جهت جايدهي مناسب شغلي به آنان
7. تأكيد برگسترش برنامه هاي آموزش متوسطه علاوه بر آموزش فني‌و حرفه‌اي، درجهت جبران كمبود نيروي انساني ماهر
8 . تربيت نخبگان ملي، بدون اتكا به وراثت و ثروت در نهادهاي آموزشي
9. أكيد بر انتقال دانش نظري، عملي، فرهنگ عمومي و روش استدلالي
10. تأكيد بر فرهنگ عمومي به موازات پرداختن به آموزش‌هاي فني و
حرفه‌اي
توجه به سياست فوق از جمله مقولات بحث برانگيز در طول تاريخ نظام آموزشي فرانسه بوده است كه همچنان نيز ادامه دارد.اين‌گونه بحث‌ها كه ريشه در وفاداري به اصول سه‌گانه جمهوري (برابري، برادري و آزادي) دارد، بر اين استدلال استوار است كه (مدارس دولتي) ملزم به جبران كمبودهاي آموزشي و غيرآموزشي آندسته از دانش‌آموزاني مي‌باشند كه در خانواده، از انضباط، دقت علمي و فرهنگ عمومي بي‌بهره مانده‌اند.
11- تربيت نيروي انساني ماهر به موازات تلاش در جهت تحقق بخشيدن به برابري فرصت، عدالت اجتماعي و دست‌يابي به فرهنگ عمومي
12- استقرار نظام كارآموزي حرفه‌اي مداوم در جهت تربيت مهندسين و تكنسين‌هاي حرفه‌اي در خارج از مدارس عالي
13- پرداختن به مطالعاتي با عنوان (پايه‌گذاري و ترسيم آموزش جهاني) به منظور يافتن نوعي متد آموزشي با كيفيت جهاني
اصلاح سياستهاي آموزشي
برگزاري جلسات مشترك‌ وزارت‌ آموزش‌ عالي‌ با تعدادكثيري از نمايندگان دانشگاههاي‌ كشور در سال‌ 1994،منجر به‌ ارائه‌10‌پيشنهاد اصلاحي درساختار آموزشي كشورفرانسه گرديد. تشويق‌ و ترغيب تعداد24 دانشگاه‌ كشور‌ در جهت‌ افزايش سطح‌ همكاريهاي‌ خود با دانشگاههاي‌ بزرگ‌ جهان‌، احداث مؤسسات‌ مستقل آموزشي‌ نظير گالاتاسراي‌ در استانبول‌ با حمايت 7 دانشگاه‌ فرانسوي‌ و پذيرش‌ متقابل‌ مدارك‌ دانشگاهي‌ 15 دانشگاه‌فرانسوي‌ و 15دانشگاه‌ برزيلي‌ طي سال‌ 1994 از جمله اصلاحات فوق به شمار مي آيد.


ساختار آموزشي
ساختار نظام آموزشي فرانسه بر مبناي دو محور اصلي (پايداري) و (پويايي) بررسي مي‌گردد. در محور پايداري، سياست‌هاي آموزشي و قوانين مصوب در جهت دست‌يابي به وضعيت مطلوب آموزشي (پنداره نظام) و در محور پويايي، نوساماني ساختارها و استقرار زيرساختها، اهداف و عملكرد وضعيت موجود نظام آموزشي كشور مورد توجه قرار گرفته است. محور پايداري بر مفهوم تداوم در حفظ ارزش‌هاي سه‌گانه جمهوري (برابري، برادري و آزادي) تأكيد دارد.
در اين محور، تلاش‌هاي متفكران و مسوولان كشور ظرف مدت بيش از دو قرن پس از انقلاب فرانسه (1995-1789) در قالب سياست‌هاي عمده آموزشي عرضه گرديده است.محور پويايي و نوآوري نيز كه به معناي تكاپوي وضعيت موجود نظام آموزشي (سياست‌ها،‌ اهداف، ساختار، كادر و عملكرد آموزشي) است، درجهت پاسخگويي به نيازهاي جامعه در حال تحول و دست‌يابي به وضعيت مطلوب آموزشي عنوان گرديده است.به طوركلي مي‌توان گفت كه نظام آموزشي فرانسه، محصول برهه خاص زماني است كه با پايداري و پويايي از آغاز انقلاب ملي طي سال1789تاكنون همچنان ادامه داشته است.
گفتني است كه برهه زماني فوق نيز خود به سه دوره به شرح ذيل قابل تقسيم مي‌باشد:
- دوره اول (طي سال‌هاي1879-1789): تلاش در جهت نيل به آموزش ابتدايي براي كليه كودكان واجب‌التعليم.
- دوره دوم (طي سال‌هاي 1975-1880): تلاش در جهت تحقق آموزش پايه و رايگان تا پايان دوره كالج (رده سني16 سال) براي كليه رده‌هاي سني
- دوره سوم (طي سال‌هاي2003- 1975): تحقق برنامه‌هاي آموزش پايه و رايگان تا پايان مقطع متوسطه براي90 درصد از دانش‌آموزان رده‌هاي سني ذي‌ربط و فراهم‌سازي امكان برخورداري از آموزش عالي و كارآموزي حرفه‌اي مداوم و جاي‌دهي شغلي براي كليه متقاضيان فرصت شغلي
مقاطع آموزش پيش دبستاني، آموزش ابتدايي و كالجهاي دانشگاهي3 مقطع اصلي آموزشي كشور فرانسه راتشكيل مي‌دهند.اكثريت شهروندان فرانسوي درمراكز آموزش متوسطه حضور يافته،ديپلم متوسطه دريافت نموده و برخي ديگر نيز به آموزش فني و حرفه اي روي مي‌آورند.
بالغ بر13ميليون دانش آموز در مدارس كشور فرانسه به تحصيل مبادرت مي‌نمايند. نظام آموزشي كشور يكپارچه بوده واين در حالي است كه ساختار حال حاضر آن در خلال دهه هاي60 و70 دستخوش تغييرات تدريجي گرديده است كه از جمله اين تغييرات مي‌توان به تفكيك مقاطع آموزش ابتدايي ومتوسطه از يكديگر اشاره نمود.از دهه70 كشور فرانسه از افزايش قابل توجهي در توسعه ورشد نظام آموزش پيش دبستاني برخوردار گرديده است.در اين اثنا، با توجه به تغييرات آموزشي كشور، امكان حضوركليه كودكان گروه سني 5-3 سال در كلاسهاي پيش دبستاني فراهم گرديد. از سال 1967، سن حضور دانش‌آموزان در مدارس مقطع آموزش پايه بين رده‌هاي سني 16-6 سال تعيين گرديده است. كشور فرانسه با برخورداري از تعداد60 هزار مدرسه ابتدايي، به فراهم سازي تسهيلات آموزشي لازم براي دانش آموزان ، در خلال 5 سال اول آموزش رسمي‌مبادرت نموده است. در3 سال اول آموزش رسمي، آموزش پايه در حوزه مهارتهاي پايه (ابتدايي ) ارائه گرديده ودر دو سال باقي مانده دانش آموزان، آموزش‌هاي لازم را فراگرفته ومدارس ابتدايي را پشت سر مي‌گذارند.مقطع آموزش متوسطه نيز خود به دو مرحله متوالي تقسيم مي‌گرددكه به نام سيكل يا دوره نامگذاري شده است. تقريباً كليه كودكان رده‌هاي سني11 تا 15 سال در كالج ها حضور مي‌يابند. از سال 1975تنها تعداد يك كالج جهت آموزش توانائي‌هاي مختلط اجتماعي به كليه دانش آموزان صرفنظر از سطح پيشرف تحصيلي آنان وجود داشته است.پس از گذراندن دوره3 آموزش دانش آموزان به كالج ‌هاي عمومي، فني ويا فني حرفه اي راه يافته كه آنها را براي آزمونهاي مكاتبه اي كارشناسي يا مهندسي آماده مي‌نمايد. درمقطع مذكور از دانش آموزان رده سني18 سال ثبت نام بعمل مي آيد.تصميم گيريهاي آموزشي درخصوص دروس تجديدي، تعيين كلاس‌هاي بالاترآموزشي،تغيير رشته تحصيلي با روند گفتگوي ميان مدارس ( معلمان،كادر اجرائي وپرسنل دستيار)، اولياء و نمايندگي‌هاي دانش آموزي صورت مي‌گيرد. اگرچه معلمان به ابراز نظرات خود در شوراهاي آموزشي مركب از نمايندگان دانش آموزي ،معلمان ووالدين- مبادرت مي‌نمايند،با اين وجود والدين از حق تقاضاي ورود دانش آموزان به مقاطع بالاتر آموزشي و يا تقاضاي تكرار سال تحصيلي گذشته برخوردار مي‌باشند. دركليه مدارس كشور،مشاوران متخصصي در جهت ارائه خدمات مشاوره به دانش آموزان،والدين ومعلمان در راستاي برطرف سازي مشكلات آموزشي پيش روي دانش آموزان،در نظر گرفته شده است .در حال حاضر فرم3 (سال آخر كالج ) نقطه آغازين آموزش كالج مي‌باشد كه طي آن دانش آموزان در خصوص برخي از موضوعات مورد علاقه خود به مطالعه پرداخته و به تعيين رشته تحصيلي مبادرت مي‌نمايند.
اكثريت قريب به اتفاق دانش آموزان كشور فرانسه در مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملي آموزش مي‌بينند. با اين وجود درحدود 100 هزار دانش آموزان مواجه با معلوليتهاي مختلف جسماني، در مدارس استثنايي و تحت حمايت وزارت بهداشت و بالغ بر200 هزار دانش آموز در كالج‌هاي كشاورزي به تحصيل مبادرت مي‌نمايند. در مجموع بالغ بر300 هزار دانش آموز رده سني بالاي16 سال تحت دوره‌هاي كار آموزي- قرار گرفته اند.
همگام با نظام آموزشي عادي كشور، كلاسهاي تخصصي تطبيق يافته در نظر گرفته شده است كه نقطه مشترك و اتكاء آنها مدارس ابتدايي ومتوسطه مي‌باشد. برخي از برنامه‌هاي آموزشي من جمله برنامه آموزشي(CLIS) نيز به عنوان پلي در جهت باز گرداندن دانش آموزان به نظام آموزشي و برنامه آموزشي (SEGPA)به منظور ارائه آموزش‌هاي فني وحرفه اي عمومي‌ به كودكان ونوجواناني كه بنا به علل روانشناختي،عاطفي يا رفتاري با مشكلاتي در حوزه آموزش مواجه مي‌باشند، ارائه مي‌گردد.همچنين برنامه‌هاي آموزشي مشابه برنامه‌هاي فوق، در مدارس خاص در نظر گرفته شده است،كه از آن جمله مي‌توان به مدارس تحت پشتيباني ونظارت وزارت بهداشت اشاره نمود. هدف ارائه برنامه‌هاي آموزشي فوق ارتقاء توانايي‌هاي با القوه دانش آموزان مي‌باشد. مدارس تحت نظارت وزارت آموزش ملي ممكن است عمومي‌يا خصوصي باشند. گفتني است كه مدارس خصوصي بالغ بر 15% از دانش آموزان مقطع آموزش ابتدايي و20 % از دانش آموزان مدارس مقدماتي متوسطه را تحت پوشش قرار داده اند. اكثريت مدارس خصوصي كشور در زمره مدارس كاتوليك بوده و با دولت قرارداد آموزشي منعقد مي نمايند.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فروشگاه اينترنتي
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه است. || طراح قالب avazak.ir