وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
فروشگاه

ابزار وبمستر

مقاله رياضيات و بند كفش

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۶:۲۸
ادمين

مقاله رياضيات و بند كفش

مقاله رياضيات و بند كفش

دسته بندي رياضي
فرمت فايل doc
حجم فايل 805 كيلو بايت
تعداد صفحات 55
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

رياضيات و بند كفش



آيا هيچ گاه از خود پرسيده ايد كه چه كسي يك رياضيدان است؟ چندين سال پيش حرفه اي براي اين پرسش در ذهن من ايجاد شد و به نظرم رسيد كه رياضيدان شخصي است كه قدرت تشخيص فرصتهاي موجود براي به كار گيري رياضيات را دارد و اين در حالي است كه بقيه افراد متوجه اين فرصتها نيستند. در اين مورد مي توان بند كفش را در نظر گرفت آقاي جان هاتسون استاد علوم كامپيوتر دانشگاه كاروليناي شمالي مقاله اي با عنوان
» معماي بند كفش« به رشته تحرير درآورده است. حداقل سه نوع آرايش كلي براي بستن بند كفش وجود دارد كه عبارت است از نوع امريكايي(زيگراگ)، نوع اروپايي و نوع كفاشي(ايرا ني). هر چند از نظر خريدار شكل ظاهري و زمان لازم براي گره زدن داراي اهميت است ولي براي توليد كنندگان كفش، موضوع مهمتر آن است كه كدام يك از آرايشها داراي كوتاهترين طول بوده و در نتيجه كمترين هزينه را در بر خواهد داشت؟ در اين مبحث به منظور يافتن طول بند فقط اندازه خطوط مستقيم مورد توجه قرار گرفته است. فزض شده است كه طول مورد نياز براي گره زدن در تمامي آرايشها يكسان است و از اين رو در نظر گزفته نشده است. توصيه ميشود از چشمهاي كسي ه كفش را پوشيد ه است به كفش بنگريد و در اين راستا منظور از رديف بالاي سوراخها آنهايي است كه نزديك پا باشند.نكته ديگر اينكه در اينجا ضخامت بند (ضخامت خط) معادل صفر و سوراخها به عنوان نقطه فرض شده اند. حال اگر به دقت به مساله بنگريم، خواهيم ديد كه طول بند به سه پارامتر بستگي دارد كه در روي شكل نيز مشخص شده اند: 1- تعداد سوراخها(n ) 2- فاصله بين سوراخهاي متوالي (d ) 3- فاصله بين سوراخها ي چپ و راست در هر رديف (g ).
بااستفاده از قضيه فيثاغورث مي توان طول بندها را يافت (البته شادي تعجب كنيد كه قضيه چنين مرد بزرگي داراي اين كاربرد باشد):


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

مقاله مينيمم كردن توابع چند متغيره

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۶:۱۸
ادمين

مقاله مينيمم كردن توابع چند متغيره

مقاله مينيمم كردن توابع چند متغيره

دسته بندي رياضي
فرمت فايل doc
حجم فايل 561 كيلو بايت
تعداد صفحات 45
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

مينيمم كردن توابع چند متغيره

 

مقدمه:
يك كاربرد مهم حساب ديفرانسيل، پيدا كردن مينيمم موضعي يك تابع است. مسائل مربوط به ماكزيمم كردن نيز با تئوري مينيمم كردن قابل حل هستند. زيرا ماكزيمم F در نقطه اي يافت مي شود كه -F مينيمم خود را اختيار مي كند.
در حساب ديفرانسيل تكنيك اساسي براي مينيمم كردن، مشتق گيري از تابعي كه مي‌خواهيم آن را مينيمم كنيم و مساوي صفر قرار دادن آن است.
نقاطي كه معادله حاصل را ارضا مي كنند، نقاط مورد نظر هستند. اين تكنيك را مي توان براي توابع يك يا چند متغيره نيز استفاده كرد. براي مثال اگر يك مقدار مينيمم را بخواهيم، به نقاطي نگاه مي كنيم كه هر سه مشتق پاره اي برابر صفر باشند.
اين روند را نمي توان در محاسبات عدي به عنوان يك هدف عمومي در نظر گرفت. زيرا نياز به مشتقي دارد كه با حل يك يا چند معادله بر حسب يك يا چند متغير بدست مي آيد. اين كار به همان سختي حل مسئله بصورت مستقيم است.

مسائل مقيد و نامقيد مينيمم سازي:
مسائل مينيمم سازي به دو شكل هستند:نامقيد و مقيد:
در يك مسئله ي مينيمم سازي نامقيد يك تابع F از يك فضاي n بعدي به خط حقيقي R تعريف شده و يك نقطه ي با اين خاصيت كه

جستجو مي شود.
نقاط در را بصورت z y x و... نشان مي دهيم. اگر نياز بود كه مولفه هاي يك نقطه را نشان دهيم مي نويسيم:

در يك مسئله ي مينيمم سازي مقيد، زير مجموعه ي K در مشخص مي شود . يك نقطة
جستجو مي شود كه براي آن:

چنين مسائلي بسيار مشكل ترند، زيرا نياز است كه نقاط در K در نظر گرفته شوند. بعضي مواقع مجموعه ي K به طريقي پيچيده تعريف مي شود.
سهمي گون بيضوي به معادله‌ي

را در نظر بگيريد كه در شكل 1-14 مشخص شده است. به وضوح مينيمم نامقيد در نقطه ي
(1و1) ظاهر مي شود، زيرا:

اگر
مينيمم مقيد 4 است و در (0،0) اتفاق مي افتد.
Matlab داراي قسمتي است براي بهينه سازي كه توسط اندرو گريس طراحي شده و شامل دستورات زيادي براي بهينه سازي توابع عمومي خطي و غير خطي است.
براي مثال ما مي توانيم مسئله ي مينيمم سازي مربوط به سهمي گون بيضوي نشان داده شده در شكل 1-14 را حل نماييم.
ابتدا يك M-file به نام q1.m مي نويسيم و تابع را تعريف مي كنيم:


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

مقاله نسبيت

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۶:۰۱
ادمين

مقاله نسبيت

مقاله نسبيت

دسته بندي رياضي
فرمت فايل doc
حجم فايل 67 كيلو بايت
تعداد صفحات 56
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

نسبيت

 

مقدمه :
معمولا سه مرحله مجزا در تحول بينيتي وجود دارد. اين سه مرحله به طور شماتيك است. در ابتدا يك زير وامه كه تشكيل از يك صفحه فريتي است روي مرزدانه آشيت جوانه زني كرده و تا زماني كه رشد آن توسط تغيير شكل پلاستيك آشيت زمينه متوقف نشده به رشد خود ادامه مي دهد. در اين مرحله زير واحدهاي جديد در نوك صفحه فريتي قبلي جوانه زني كرده و رشد مي كنند . مجموعه اي از چند زير واحد را اصطلاحا يك شيف (Sheef) مي گويند. سرعت متوسط طويل شدن يك شيف قاعدتا كمتر از يك زير واحد است كه علت آن وقفه هاي زماني بين تكيل زير واحدهاي متوالي است . رسوبگذاري كاربيد كه در مرحله بعدي وقوع مي يابد سرعت تحول را با حذف كربن از آشيت باقي مانده يا از فريت فوق اشباع متاثر مي كند.
دماي شروع تحول
دماي شروع تشكيل نسبيت و هم چنين فريت ويرمن اشتاين كه ماهيت تحول آن بسيار شبيه به نسبيت مي باشد ) به تركيب شيميايي فولاد بيش از دماي حساس هستند (شكل a6.3(
اين مساله نشان دهنده اثر انحناي محلول بر تحولات بينيتي يا فريت ويرمن اشتاتن است.
وياگرام زمان – دما – استحاله (TTT) در فولاد ها اغلب مطابق شكل b 6.3 است . همانطور كه ملاحظه مي گردد اين دياگرام شامل در منحني c شكل است كه بالائي مربوط به تحولات نفوذي يا تحولات همراه با دوباره بنا شدن ساختارهاي فازي (Re Consteructive) و منحني پاييني مربوط به تحولات برشي يا همراه با جابجايي دسته جمعي انحنا (displacive) مي باشند . دماي روي منحني پاييني شكل b6.3 نشان دهنده بالاترين دمايي است كه فريت ويرمن اشتاتن و نسبيت يكسان بوده و صرفا به شرايط ترموديناميكي بستگي دارد. با توجه به تاثير عناصر آلياژي بر دماي شروع تحول نسبيتي روابط تجربي زيادي در فولادهاي مختلف ارائه شده اند مثلا رابطه براي فولادهاي مختلف با آناليز 55/0-1/0 درصد كربن 35/0-1/0 درصد سيلسيوم 7/1-2/0 درصد منگنز 0/5-0 درصد نيكل 5/3-0 درصد كروم 0/1-0 درصد موليون ارائه گرديده است.



جوانه زني نسبيت
همانطور كه اشاره گرديد جوانه زني نسبيت مشتمل است بر تشكيل يك زير واحد به صورت يك صفحه فريتي در مرزدانه آشيت اوليه سرعت جوانه زني تابعي از دما و انرژي فعالسازي تحول است و به صورت زير بيان مي گردد.

از رابطه فوق v فاكتور نوساني انرژي فعالسازي جوانه زني و A ثابت است .
رشد نسبيت
جابجايي فصل مشترك بين واحدهاي نسبيت باآشتينت باقي مانده نيازمند جابجايي ايتمهاي فاز مادر و اختيار ساختار فاز محصول است . سهولت وقوع اين فرايند ميزان تحرك مرز را تعيين مي نمايد البته توزيع اتمهاي محلول و همچنين كربن حركت فصل مشترك را محدود مي نمايد .بنابر اين دو عامل تحرك مرز در اثر جابجايي اتمهاو نفوذ كربن و اتمهاي محلول تعيين كننده سينيتك رسد نسبيت هستند . هر دو اين فرايندها نيرو محركه موجود براي تحول را مصرف مي كنند.
هنگامي كه بيشتر نيرو محركه موجود جهت نفوذ اتمها مصرف مي گردد تحول را كنترل شونده توسط نفوذ مي گويند و اگر بالعكس نيرومحركه جهت اتمها در سراسر فصل مشترك مصرف شود آنرا تحول كنترل شونده بالفصل مشترك مي گويند . ابعاد تيغه هاي نسبيت در طي رشد تحت كنترل نفوذ با زمان به صورت پارا بوليك تغيير مي كند . با افزايش ابعاد فاز محصول منطقه نفوذي هم گسترش مي يابد و افزايش مسافت نفوذ جهت رسيدن اتمهاي محلول به دورترين نقاط باعث كاهش سرعت نفوذ مي شود .
ولي صفحات يا سوزنهاي موجود با توجه به توزيع اتمهاي محلول به وجوه با سرعتي ثابت به رشد خود ادامه مي دهند.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

تحقيق در مورد هندسه 2

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۵:۴۴
ادمين

تحقيق در مورد هندسه 2

تحقيق در مورد هندسه 2

دسته بندي رياضي
فرمت فايل doc
حجم فايل 619 كيلو بايت
تعداد صفحات 38
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

هندسه 2

فصل اول:
1) اصولي از خط راست:
الف) يك خط شامل مجموعه اي از نقاط است كه مي توان گفت هر خط شامل حداقل دو نقطة متمايز است.
ب) دو خط راست متمايز حداكثر يكديگر را در يك نقطه قطع مي كنند.
ج) هر دو نقطه متمايز حداقل بر يك خط قرار دارند.
د) بين هر دو نقطه متمايز از يك خط راست مي توان نقطه اي متمايز از آن دو بدست آورد.
2) اصولي از صفحه:
الف) صفحه مجموعه اي است از نقاط و هر صفحه حداقل شامل 3 نقطه است كه بر يك استقامت نمي باشند.
ب) بر هر سه نقطه غيرواقع بر يك خط راست يك صفحه مي گذرد.
ج) اگر هر دو نقطه از خطي، در يك صفحه باشند تمام نقاط اين خط نيز در اين صفحه است.
3) فضا: مجموعه اي نامتناهي شامل كليه نقاط است.
4) تعريف: تعريف يعني شناساندن يك چيز يا يك شيء بوسيله مشخصات لازم براي شناساندن. تعريف بايد جامع و مانع باشد.
5) تعريف نشده ها: آنچه را كه با درك و تصوركردن و يا از طريق مشاهده شناخته و بدون تعريف مي پذيريم.
6) برهان: رسيدن از يك سلسله گزاره هاي درست قبلي به گزاره هايي كه درستي آن را بر مبناي آنچه قبلاً پذيرفته ايم قبول مي كنيم.
7) قضيه: هر گزاره اي كه درستي آن نيازمند برهان است.
8) اصل: هر گزاره اي كه درستي آن نياز به برهان ندارد.
9) شكل: هر مجموعه اي از نقاط را يك شكل نامند.
10) نيم خط:مجموعه اي از نقاط يك خط را كه از يك طرف محدود و از يك طرف نامحدود باشد.


با n نقطه متمايز در يك راستا n2 نيم خط داريم


11) پاره خط: جزئي از يك خط راست كه از دو طرف محدود باشد. مانند پاره خطAB


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نشانه هاي يك نقطه عطف در تاريخ رياضي و وظايف ما

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۵:۳۱
ادمين

نشانه هاي يك نقطه عطف در تاريخ رياضي و وظايف ما

نشانه هاي يك نقطه عطف در تاريخ رياضي و وظايف ما

دسته بندي رياضي
فرمت فايل doc
حجم فايل 27 كيلو بايت
تعداد صفحات 29
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

نشانه هاي يك نقطه عطف در تاريخ رياضي و وظايف ما


سال جهاني رياضيات بود و مايل بودم كه مثل بسياري از عاشقان رياضي راجع به چيستي رياضي چيزي تهيه كنم. اين كار عملي شد اما از همان موقع باورگونه اي در ذهنم ايجاد شد كه تا مدتها جرأت بيان صريح آن را حتي براي خودم نداشتم، چرا كه با مسيري كه خود در آن قدم گذاشته ام، تناقص داشت. اين فكر همواره مرا آزار داده است. تصميم گرفته بودم كه روي اين فكر كار جدي انجام داده و آن را در كنفرانس رياضي در اهواز مطرح كنم ولي ميسر نشد. بنابراين بنا را بر اين گذاشتم كه در تابستان امسال روي اين مطلب مطالعات جدي انجام دهم و ثمره آن را در سي و ششمسن كنفرانس رياضي در يزد مطرح كنم. چون كار اصلي را به تعطيلات تابستان موكول كرده بودم، مقدور نبود كه خلاصه مقاله و خود مقاله را به موقع به كنفرانس ارسال كنم. بعلاوه عنوان اوليه مقاله (شرايط كنوني و وظايف انجمن رياضي ايران) موجب سوء تعبير نماينده انجمن شد و نظرشان اين بود كه مطلب بايستي در ميزگرد مطرح شود تا بتوان به آن پاسخ داد، در حالي كه مقاله عمدتاً در جهت تقويت انجمن است، مضافا اين كه ميزگرد جاي ارائه مقاله نيست. به هر حال اين تصميم مرا آزرده خاطر كرد و به دليل ترديد در انجام كار، مطالعاتم دچار اختلال شد. اما در هر صورت تصميم گرفتم كه اين ايده را هر چند به صورت ناقص و فشرده و به شكل آزاد، در كنفرانس ارائه كنم.

حقيقتي آشكار است كه هر پديده اي، تاريخي دارد و براي اين كه تصميمي براي حال و آينده آن پديده بگيريم بايستي تاريخ گذشته اش را بدانيم. اگر بخواهيم به زبان رياضي تشبيه كنيم، مسير حركت يك پديده مثل يك منحني همواري است كه جهت حركت آن در هر لحظه، به مسيري كه تا آن لحظه طي گرده است بستگي دارد و اگر منحني را يك منحني هدفدار تصور كنيم (كه در مسائل اجتماعي اين چنين است) مسير گذشته و هدف نهايي جهت گيري بعدي را مشخص خواهد كرد. اگر با توجه به مسير گذشته جهت منحني در راستاي هدف نباشد، آن نقطه، نقطه عطف خواهد بود. در بخش اول اين نوشتار قصد اين است كه نشان دهيم در يك نقطه عطف از تاريخ رياضيات ايستاده ايم.
اين ادعا كه «ما در يك نقطه عطف از تاريخ رياضيات قرار داريم»، يك ادعاي جسارت آميزي است و نياز به مطالعه وسيع درباره تاريخ رياضيات و وضعيت رياضي در دنياي امروز بويژه اروپا كه محور تحولات در اين رمينه است، دارد. قسمت اول ،يعني تاريخ رياضيات، با توجه به منابع قابل قبول تا حدي انجام شدني است، اما قسمت دوم احتياج به زمان بيشتري دارد و از اين جهت كار خود را ناقص مي دانم.

نگاهي گذرا به تاريخ رياضي: مطمئنا تاريخ رياضي همزمان با تاريخ انديشه انساني است. لذا نمي توان تاريخ دقيقي براي آغاز آن متصور شد. اسناد تاريخي نشان مي دهند كه شرق از قبيل چين هند ايران بابل و مصر به تبع تمدنهاي اوليه در آن، پيشتر از غرب صاحب علوم و از جمله رياضيات نسبتا پيشرفته اي بودند. مقدمه «پاپيروس رايند» (1650 ق م ) كه يكي از قديمترين اسناد تاريخ رياضي است، با توجه به كندي تحولات در عهد باستان، نشان مي دهد كه در اوائل هزاره دوم قبل از ميلاد تمدنهاي شرق داراي رياضياتي پيشرفته بوده اند. در اين سند چنين آمده است :
«به جرئت مي توان گفت كه بارزترين مشخصه شعور انسان كه نشان دهنده درجه تمدن هر ملت است همان قدرت استدلال كردن است، و به طور كلي اين قدرت به بهترين وجهي مي تواند در مهارت هاي رياضي افراد آن ملت به نمايش گذاشته شود»
اين سند همچنين نشان مي دهد كه برخلاف نظر برخي تاريخ نويسان، رياضيات قبل از تمدن يونان باستان عمدتاً تجربي و شهودي نبوده، و به نحو قابل قبولي با استدلال همراه بوده است.

در اثر ارتباطاتي كه يونيان با امپراطوري ايران، بابل و مصر داشتند و به ويژه پس از كشورگشاييهاي اسكندر، يونانيان تقريبا بر همه علوم زمان خود احاطه پيدا كردند و تقريبا در همه زمينه ها و از جمله رياضيات آثاري مدون را بوجود آوردند كه تا قرنها بر جهان انديشه حكومت مي كردند. به نظر مي رسد كه تمايل به منطق و استدلال در قرون قبل از ميلاد در يونان به اوج خود رسيد. به روايت تاريخ نويسان رياضي، اولين تلاش خوب براي استدلال مسايل رياضي توسط تالس در سده ششم قبل از ميلاد و پس از آن توسط شاگردش فيثاغورس و بعد از آن در قرون سوم ق.م. توسط اقليدس در كتاب اصول اقليدس به صورت مدون درآمد. كتاب اصول اقليدس گرچه شامل مقالاتي در باره اعداد است اما بيشتر مسايل مربوط به اعداد از زاويه هندسي مورد توجه قرار گرفته اند. مشابه كار اقليدس را «نيكوماخوس» (اواخر قرن اول بعد از ميلاد) در زمينه حساب انجام داد.
رسالات منطق «ارسطو» (قرن چهارم ق.م) كه بعدها به «ارغنون» مشهور شد، و اثري است رياضي- فلسفي، نيز از جمله آثاري است كه بيش از هزار سال بر جهان انديشه، از جمله رياضي، تاثيرات عميق گذاشت. كارهاي «ارشميدس» (سده سوم قبل از ميلاد، برخي او را يكي از بزرگترين رياضيدانان همه اعصار ناميده اند ) همواره الهام بخش رياضيات كاربردي بوده است و تا قرن نوزدهم نفوذ عميقي در رياضيدانان به ويژه در زمينه آناليز داشته است .

طي قرون بعد از ميلاد به دليل جنگ هاي داخلي، تسلط امپراطوري روم بر يونان، سوزاندن كتابخانه ها از جمله كتابخانه بزرگ اسكندريه و مهمتر از همه افتادن علوم در زندان خرافي كليسا، به تدريج و به خصوص پس از تسلط اسلام بر تمدنهاي بزرگ آن زمان در قرن هفتم، رسالت حفظ و انتشار علوم بر عهده ممالك اسلامي افتاد. به روايت برخي كتابهاي تاريخي اولين كسي كه به ترجمه آثار يوناني دست زد «ابن مقفع» دانشمند ايراني قرن دوم هجري ( قرن نهم ميلادي ) بود. وي اولين بار فن منطق را به عربي ترجمه كرد و مسلمانان را به اين دانش مسلح كرد. پس از آن جرياني شكل گرفت كه در تاريخ به نهضت ترجمه معروف است. در اين جا نقش يك انجمن پنهاني به اسم «اخوان الصفا» كه در قرن چهارم هجري شكل گرفت بسيار بارز است. نتيجه كار اين انجمن كه متشكل از علماء و دانشمندان اسلامي بود رساله هايي است كه مشتمل بر 51 مقاله در زمينه هاي مختلف علوم طبيعي ، رياضي، الهي و مسائل عقلي و غيره مي باشد. از ميان دانشمنداني كه تاثيرات زيادي را روي نسل هاي بعدي در زمينه رياضي گذاشتند مي توان از خوارزمي، ماهاني، ابن قروه، كرجي، بوزجاني، خيام، ابن عزرا، كاشاني و خواجه نصيرالدين طوسي نام برد.
البته در اين دوره كه به دوره تاريك انديشي غرب مشهور است و تا حدود سده چهارده ميلادي ادامه داشته است، در امپراطوري روم شرقي (بيزانس) كه به طور طبيعي بيشتر تحت تاثير فرهنگ يوناني بود، علوم و از جمله رياضيات به حركت خود، به كندي، ادامه داد. در اين ميان مي توان از «بوئتيوس» (ح 510 م) نام برد كه معلومات رياضي داناني چون «اقليدس»، «نيكوماخوس» و «ثاون» را در كتابي به نام دو مقاله در باب اصول حساب گرداوري كرد كه در همه مدارس قرون وسطي تدريس مي شد. برجسته ترين رياضيدان قرون وسطي در غرب، «فيبوناتچي» (1202 م) بود كه تا حدود زيادي تحت تاثير كتاب «جبر و مقابله» اثر مهم رياضيدان بزرگ ايراني (قرن نهم ميلادي )، يعني «خوارزمي»، بوده است.
در كتاب «صورتبندي مدرنيته و پست مدرنيته»، قرون پس از دوره تاريك انديشي غرب، به چهار دوره به صورت زير تقسيم شده است:
1- دوره رنسانس يا نوزايي، از قرن چهاردهم؛
2- جنبش اصلاح ديني، در قرن شانزدهم؛
3- عصر روشنگري، از اواخر قرن هفدهم تا اوايل قرن هيجدهم؛
4- انقلاب صنعتي، از نيمه دوم قرن هيجدهم تا نيمه قرن نوزدهم؛
به نظر مي رسد اين تقسيم بندي در مورد تاريخ تحول رياضيات در غرب نيز، با مختصر تفاوتي، صدق مي كند.

جرقه هاي دوره نوزايي در ايتاليا زده شد. در اين دوره در واقع علوم عهد يونان باستان و تمدن اسلامي ترجمه و بازيافت شد. شايد بتوان گفت اين كار در زمينه رياضيات در قرن سيزدهم با كارهاي فبيوناتچي شروع شد. يه اين ترتيب، دوره نوزايي در رياضيات از قرن سيزدهم شروع شده است كه با توجه به ماهيت رياضي تا حدي طبيعي است. اين نكته از اين جهت تذكر داده شد تا توجه كنيم كه تحولات در علوم گرچه به مقدار زياد به تحولات اجتماعي وابسته است، اما بر آن منطبق نيست و گاه خود مي تواند زمينه ساز تحول اجتماعي باشد.
در دوره اول تحول رياضي در غرب كه مي توان گفت از قرن سيزدهم ميلادي تا نيمه قرن شانزدهم ادامه دارد، اگر چه رياضيات پيشرفت زيادي كرد اما خلاقيت و نوآوري چنداني در آن صورت نگرفت.

از نيمه دوم قرن شانزدهم تحت تأثير گشايشي كه از طريق اصلاح ديني و اجتماعي ( با پرچمداري مصلحيني چون «مارتين لوتر»، «توماس مونتسر»، «هولدريخ تسوينگلي»، «جان كالون» و ديگران ) در غرب صورت گرفت، شاهد كارهاي خلاقانه در رياضيات هستيم. مي توان گفت كه اين جريان از «نپر» و ابداع لگاريتم شروع شد و با توجه به نياز آن زمان به كارهاي محاسباتي سنگين به شدت مورد اقبال قرار گرفت. سده هاي هفدهم و هيجدهم شاهد رياضيدانان بزرگي با كارهاي بزرگ در زمينه هاي مختلف است. «گاليله» و «كپلر» در زمينه مكانيك آسمان، «پاسكال» در زمينه هندسه تصويري و پايه گذاري نظريه احتمال (به همراه رياضيدان بزرگ فرانسوي، يعني «فرما» )، «دكارت» در زمينه ابداع هندسه تحليلي ( ظاهراً «فرما» نيز همزمان با او به هندسه تحليلي رسيده بود)، «فرما» در زمينه هاي مختلف رياضي و به ويژه در زمينه نظريه اعداد و ايجاد زمينه براي پيشرفت جبر و آناليز و بالاخره «كاواليري»، «جان واليس» و «باروي» در بسترسازي مناسب براي كارهاي اساسي كه بعداً در قرن هيجدهم توسط «نيوتن» و «لايب نيتس» صورت گرفت. به اين نامها بايستي نام رياضي دان بزرگ هلندي قرن هفدهم يعني «كريستين هويگنس» را هم اضافه كنيم كه كارهايش باعث پيشرفتهاي محسوسي در علم نجوم و احتمالات و اختراعات صنعتي از جمله اختراع ساعت پاندولي شد.

اوايل قرن هيجدهم نقطه عطفي در تاريخ رياضيات است. در اوايل اين قرن نيوتن و لايب نيتس به طور همزمان و با استفاده از كارهاي كساني چون كاواليري، جان واليس و باروي كه پيش از اين انجام شده بود، حساب ديفرانسيل و انتگرال را ابداع كردند. در نيمه اول اين قرن شاهد رياضيدانان بزرگ ديگري نظير برادران برنولي ( سه برادر رياضيدان كه در حل مسايل رياضي خستگي ناپذير بودند )، «تيلر»، «مكلورن» و ديگران هستيم.
متعاقب پيشرفتهاي رياضي و به تبع آن ساير علوم مرتبط با رياضي و با توجه به نياز زمان، اختراعاتي در زمينه هاي مختلف شروع شد و نطفه هاي انقلاب صنعتي در غرب در نيمه دوم قرن هيجدهم شكل گرفت. اين انقلاب صنغتي به دنبال خود تغييراتي در ديدگاههاي فلسفي و اجتماعي غرب گذاشت. اگر چه به روايت تاريخ، انقلاب صنعتي از انگليس شروع شده بود ولي در فرانسه با انقلاب اجتماعي همراه شد و توانست تأثيرات شگرفي را در بينش جهان غرب بگذارد. رياضيدانان اين دوره تحت تأثير همين بينش توانستند تابوهاي رياضي را در همه زمينه ها بشكنند. ابتدا به دنبال ابهاماتي كه در طرح «بينهايت كوچكها» از طرف نيوتن و لايب نيتس در بحث حساب ديفرانسيل و انتگرال پيش آمده بود، مباحثات و مجادلات زيادي در اين مورد صورت گرفت. در اثر تلاش رياضيداناني چون «اويلر»، «دالامبر»، «بولتسانو»، «وايراشتراوس»، «لاگرانژ»، «ريمان» و به خصوص «كوشي» براي اجتناب از اين شبهات، از دل هندسه، آناليز سر برآورد و به اوج خود رسيد. از سوي ديگر نيز با تلاش رياضيداني چون «واندرموند»، «لاگرانژ»، «گاوس»، «آبل»، «گالوا»، «هميلتن» و ديگران از دل حساب و نظريه اعداد شاخه هاي مختلف جبر شكل گرفت. در اين ميان كارهاي گاوس، آبل و به ويژه گالوا بسيار بديع بود و كار هميلتن به جهت معرفي حلقه هاي تعويض ناپذير، به دليل ساختار شكني، بسيار مؤثر بود.
جريان انقلابي ديگري كه در اين زمان شكل گرفت، شكستن تابوي هندسه اقليدسي بود. به نقل از اسناد تاريخي اولين كسي كه با طرد اصل پنجم اقليدس به هندسه نااقليدسي نزديك شد «گاوس» رياضيدان بزرگ آلماني بود كه بهر دليل آن را انتشار نداد. كمي بعد هندسه نااقليدسي به صورت مستقل توسط «يوهان بايايي» (1802-1860) رياضي دان مجاري و «لباچفسكي» (1793- 1856) رياضي دان روسي اعلام وجود كرد. چندي بعد «ريمان» با جرح و تعديل ديگري در اصل پنجم اقليدس، هندسه ديگري را كه به هندسه بيضوي موسوم است، معرفي كرد.


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

مقاله تصفيه فاضلاب

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۵:۲۰
ادمين

مقاله تصفيه فاضلاب

مقاله تصفيه فاضلاب

دسته بندي محيط زيست
فرمت فايل doc
حجم فايل 59 كيلو بايت
تعداد صفحات 62
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

آبي كه اهميت وجود آن شايد بر هيچيك پوشيده نباشد، متاسفانه از طريق تخلية فاضلابها، پسابها و كليه زوايد حاصل از فعاليتهاي انسان به شدت در معرض آلودگي قرار گرفته . پيشرفتهاي صنعتي باعث شده كه پسابهاي غليظ‌تر و با تركيبات متنوع‌تر در جريان‌هاي آب تخليه شدند.(2)

در حال حاضر بسياري از منابع آبي دنيا گرفتار مشكلات ناشي از تخليه فاضلابهاي مختلف مي‌باشند كه بهسازي آنها و بازگشت به حالت طبيعي هزينه‌هاي هنگفتي را مي طلبد. (1)

به منظور تصفيه فاضلاب در اجتماعات كوچك، استفاده از سيستم‌هاي گياهي آبزي نظير لاگونهاي پوشيده شده با DW (گياهان آبزي شناور) به دليل راهبري آسان، هميشه پائين و اثر بخشي بالا مورد توجه قرار گرفته است.(4)

امروزه تمايل براي استفاده از گياهان آبزي شناور بخاطر فوايد گوناگونشان نظير ميزان رشد بالا، عمل حذف نوترينت در سطوح بالا، غني بودن اين گياهان از پروتئين كه باعث با ارزش شدن آنها به عنوان خوراك دام مي گردد، بهره برداري و برداشت آسان آنها و تحمل بالاي گياه و قدرت سركوب كنندگي جلبكي گياه، تثبيت بالاي نيتروژن (4) ، منبع غذايي براي انسان، كنترل حشرات آبزي ناقل بيماريهاي خطرناك (به دليل ايجاد پوشش متراكم در سطح آب كه مانع خروج اين حشرات مي‌گردد). در داروسازي جهت ساخت داروهاي آنتي بيوتيك، افزايش مواد آلي خاك و بهبود ساختمان و تركيب شيميايي خاك و . . . . (3) و همچنين استفاده از آنها به عنوان گياه آلايش زا و مورد توجه قرار گرفته است. (4)

ولي تاكنون مطالعاتي در زمينه اينكه مواد آلي گلوكز و لاكتوز تا چه ميزان مي توانند در رشد آزولا و عدسك آبي مؤثر واقع شوند يافت نشده است.

لذا در اين تحقيق از دو گونه گياهان آبزي شناور (لمنامينور و آزولا) به منظور حذف مواد آلي محلول در محيطهاي كشت حاوي گلوگز و لاكتوز استفاده شده است.

فهرست مطالب

فصل اول: كليات

1-1- مواد آلي

1-1-1- اندازه‌گيري مواد آلي

1-2- گياهان

1-2-1- گياهان غوطه ور

1-2-2- گياهان شناور

1-2-3- گياهان حاشيه‌اي

1-3- گياهان شناور

1-4- گياه آزولا (مقدمه

1-4-1- جغرافياي گياهي

1-4-2- پراكنش بوي آزولا در روي كره زمين

1-4-3- پراكنش آزولا توسط انسان

1-4-4- تاريخچه حضور آزولا در ايران

1-4-5- آرايه شناسي

1-4-6- زيست شناسي آزولا

1-4-7- توليد مثل آزولا

1-4-8- فيزيولوژي آزولا

1-4-9- معماي رشد در ايران

1-4-10- برآورد ميزان اين گياه در ايران – سطح- وزن

1-4-11- منافع گسترش و هدايت آزولا

1-4-12- مضرات گسترش بي‌رويه

1-5- خانواده هناسه

1-5-1- عدسك آبي

1-5-2- گسترش جغرافيايي

1-5-3- پراكندگي در ايران

1-5-4- اهميت اقتصادي

فصل دوم: مواد، وسايل و روشها

2-1- تهيه استوك ppm 100، ppm 100 و ppm 50 گلوكز

2-2- تهيه استوك ppm 100، ppm 100 و ppm 50 لاكتوز

2-3- تهيه نوترينت (C B A

2-4- روش تهيه مواد و محلولهاي شيميايي آزمايش COD

2-5- روش استاندارد كردن FAS

2-6- آزمايشات مرحله اول (بشر)

2-7- آزمايشات مرحله دوم (پتري ديش)

2-8- آزمايشات مرحله سوم (بصري)

فصل سوم: بحث و نتايج

3-1- يافته‌ها

جداول و منحني ها

فصل چهارم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات

4-1- نتيجه‌گيري

4-2- پيشنهادات

منابع


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

آموزش رياضي با روش و فنون جديد ويژه پيش دبستاني، دبستاني ، دوره راهنمايي تحصيلي

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۵:۰۹
ادمين

آموزش رياضي با روش و فنون جديد ويژه پيش دبستاني، دبستاني ، دوره راهنمايي تحصيلي

آموزش رياضي با روش و فنون جديد ويژه پيش دبستاني، دبستاني ، دوره راهنمايي تحصيلي

دسته بندي رياضي
فرمت فايل doc
حجم فايل 33 كيلو بايت
تعداد صفحات 52
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

آموزش رياضي با روش و فنون جديد ويژة پيش دبستان ، دبستاني ، دورة راهنمايي تحصيلي


فصل اول
كلياتي درباره آموزش رياضي

اهميت رياضي در زندگي بشري
پيشرفت دانش و تمدن بشري مرهون علم رياضي است به طوريكه رياضي پايه واساس كليه علوم اعم از علوم انساني (روان شناسي ، جامعه شناسي ، فلسفه ، تاريخ ، جغرافيا ، ادبيات ، شعر و موسيقي ، هنر و…..) و علوم تجربي (زيست شناسي ، زمين شناسي ، فيزيك ، شيمي ، پزشكي، نجوم ، فنون ، مكانيك ، عمران ، ساختمان ….. )و رياضي جزئي از اجزاء لاينفك زندگي معمولي در معا ملات ، تغذيه و فنون و كارهاي معمولي كه بشر در روزمره با آن سر و كار دارد ، به حساب مي‌‌ آيد .
در علوم اجتماعي به ويژه جامعه شناسي ،ارزش و قطعيت معتبر است چنانكه از آمار بعنوان يكي از وسايل مهم تحقيق استفاده مي گردد و محققين در اغلب موارد مانند تحقيق در موضوع خود كشي ها ، كثرت ازدواج ها ، شيوع وافزايش طلاقها و بالا رفتن و يا پائين آمدن نرخ ها و موارد زيادي مانند آنها با استفاده از اطلاعات آماري تحقيقات خود را ارزش علمي مي‌ بخشد .
اهميت و لزوم هندسه در معماري ، حساب در بانكداري و صدها موارد كاربرد رياضيات در زندگاني عملي مي توان سخن به ميان آورد .
در مورد ارزش و قطعيت و اعتبار رياضيات در علوم نيز كافي است تكرار نمائيم كه دانشمندان اغلب كشفيات و معلومات حاصله را هنگامي روشن و قطعي مي شمارند كه مي توان آنها را به صورت اعداد يا فرمولهاي رياضي نشان داد و به عبارت ديگر كيفيت را به صورت كميت عرضه داشت و در اين راه به اندازه اي پيش رفته اند كه گفته اند:
(شناخت عبارتست از اندازه گيري ) اگر امروز قسمت عمده وسايل و لوازم كار گاهها و آزمايشگا هها را وسايل اندازه گيري تشكيل مي‌‌‌‌‌ دهند علتش همين قطعيت علوم رياضي است كه موضوع آن كمييت و مقدار است.
زمان را نيز با استفاده از جنبش حركت متحدالشكل كه در مكان صورت مي‌ گيرد اندازه مي‌ گيرند ـ چنانچه ساعت و دقيقه و ثانيه را از جنبش حركت متحدالشكل عقربه اي در روي صفحه ساعت اندازه مي ‌ گيرند در حقيقت در اينگونه موارد ، مكاني كه چند متحرك يكنواخت طي مي‌ نمايند اندازه گرفته مي‌‌شود.
چنانكه مي ‌دانيم مكانيك نيز در بدو پيدايش خود صورت دانش تجربي داشته است و بعد استنتاجي و عقلاني گرديده است چنانكه گاليله بنيانگذار مكانيك خود قانون سقوط اجسام را به وسيله تجربه و آزمايش معلوم داشته و اثبات كرده است .
ستاره شناسي نيز كه مطالعات اجسام آسماني و حركات آنها است امروزه كاملا جنبه رياضي دارد ، بعبات ديگر ، ستاره شناسي كه قسمت عملي مكانيك ومورد اعمال قوانين مكانيكي است در بدو پيدايش خود دانشي بود كه روش آن منحصرا مشاهده بوده است . زيرا كرات آسماني را نمي‌ توان تحت آزمايش در آورد ، ولي بعدا به صورت استنتاجي و عقلاني در آمده و در قالب رياضيات ريخته شده و بدين ترتيب جنبه تجربي و رياضي پيدا كرده است .چنانكه قانون جاذبه نيوتون (Newton) (1727-1642 رياضيدان و فيريسين و ستاره شناس ) كاشف قانون مزبور به وسيله آن حركت ستارگان را تعيين كرده است قانوني است تجربي كه به صورت فرمول رياضي بيان شده است1 .
وقتي در آثار باستاني و تاريخي نظير تخت جمشيد و مسجد شيخ لطف اله اصفهان و چهل ستون و ديگر آثار باستاني نظري بيفكنيم در آن آثار با عظمت علم رياضي كاملا مشهود است .
علما و دانشمنداني نظير (محمد بن طوسي الخوارزمي ) كه در آثار وي سنت هاي رياضي يوناني و هندي با هم تركيب شده است و در قرن نهم ميلادي سوم هجري چندين اثر از خود برجاي گذاشته است كه كتاب «المختصر حساب الجبر و المقا بله از خود به جاي گذاشته » اين كتاب به نام (Liber Algorism) ليبرالگوريسمي يعني كتاب الخوارزمي به لاتين ترجمه شده كه كلمه انگليسي ( Algorism ) به معني حساب و محاسبه و روش محاسبه را از آن گرفته اند . ( ص 147 علم و تمدن در اسلام . نوشته سيد حسن نصر ) گذشته تاريخ ايران مشحون از اين است كه علما و دانشمندان به علم رياضي اهميت فراواني قائل بوده اند .
علمائي همچون ابن سينا ، خيام ، ابوالوفاي بوزجاني شارح كتاب جبر خوارزمي – ابن هثيم – اخوان الصفا – ابوسهل كوهي كه يكي از علماي جبر اسلامي است . فارابي كه نظرية موسيقي ايران زمان خود را تكميل كرده است و همين موسيقي سنتي زنده حاضر باقي مانده است 1.
ابوريحان بيروني چند تأليف رياضي و نجومي بسيار مهم از دوره قرون وسطائي اسلام بر جاي گذاشته و در مسائلي همچون رشته هاي عددي و تعيين شعاع زمين كار كرده است .
معاصر وي ( بوبكر الكرخي ) از خود دو اثر اساسي در رياضيات اسلامي باقي گذاشته است :
‹ يكي الفخري در جبر و ديگري الكافي في الحساب 2›
قرن پنجم / يازدهم : كه در آن سلجوقيان به قدرت رسيدند چندين رياضيدان بزرگ در اين دوره وجود داشته اند ، بزرگترين ايشان عمر خيام بود و گروهي از منجمان و رياضيدانان ديگر در گاه شماري ايران تجديد نظر و آن را اصلاح مي كردند و برجسته ترين آنان خواجه نصيرالدين طوسي است كه به شيوائي و راهنمائي او و چند تن دانشمند و بالخاصه رياضيدانان رصدخانه مراغه گرد يكديگر جمع آمده و به كار رصد و ديگر كارهاي علمي مشغول شده بودند .
و ديگري ابن بناء مراكشي در قرن هشتم / چهاردهم
روشهاي تازه اي از علم اعداد برداشت كه يك قرن بعد غياث الدين جمشيد در محاسبه و نظريه اعداد بزرگترين رياضيدانان اسلامي‌‌‌ ‌است . كاشف حقيقي كسر اعشاري او بوده و اندازه بسيار صحيحي از ( عدد پي ) را بدست آورده است . او نيز روشها و تدبير هاي تازه اي براي عمل حساب و محاسبه اكتشاف كرده است .
كتاب مفتاح الحساب وي اساسي ترين تأليف از نوع خود در زبان عربي است .
در دوره صفويه در ايران معماران و مهندسان مدارس و مساجد و پل هاي آن زمان همه از رياضيدانان قابلي بودند :
معروف ترين چهره رياضي ( بها الدين عاملي ) است .
تأليف رياضي وي تلخيص و تحريري از آثار استادان سلف است يكي از معاصران بها الدين عاملي ، ملامحمد باقر يزدي كه در آغاز قرن دهم/ شانزدهم شكوفا شد مطالعات و تحقيقات اصيل و ابتكاري در رياضيات داشته است .
از افتخارات ما ايرانيان و مسلمانان اين بوده است كه هميشه در علوم به ويژه علم رياضي پيشرو و پيش قدم بوده ايم و امروزه هم جهان متمدن پيشرف خود را مرهون علم رياضي مي داند. پيشرفتهائي كه در امور مختلف صنعت و فنون ، ماهواره اي ، رايانه اي موشك هاي دور برد ، ساختمانهاي آسمان خراش ، علوم تكنولوژي و صنعت هواپيما سازي ، ماشين سازي ، جاده سازي ، كشاورزي هاي مدرن و پيشرفته . صنايع شيميائي و دارو سازي و علم پزشكي و جراحي به طور كلي كليه صنايع به خاطر اين است كه دنياي متمدن به علم رياضي اهميت فوق العاده اي قائل است و تا به حدي كه امروزه رياضيات كه پايه و اساس به حساب مي‌ آيد و در كليه مقاطع تحصيلي از پيش دبستاني ، دبستان ، راهنمائي و دبيرستان و دانشگاه رياضيات اهميت خود را دارا مي باشد.
از روشهاي گوناگون و فعال و پيشرفته در خلال بازي و امكانات كمك آموزشي و تكنولوژي آموزشي و ايجاد انگيزه و علاقه در آنان موجبات ايجاد و مفاهيم اوليه رياضي را فراهم مي‌‌ سازند و بالنتيجه پيشرفت و شكوفائي اين علم مهم در كودكان و دانش آموزان و دانشجو يان را فراهم آورده و باعث ايجاد رشد و صنعت تكنولوژي مي گردد .
اميد است با توجه بيشتر به اين علم و استفاده از روش هاي فعال ، امروزه هم بيش از پيش به آموزش رياضي در مقاطع مختلف قدم برداشته و موجباتي فراهم آيد تا مغز هاي متفكر رياضيدان و صاحب خرد روز به روز بر شمار آن در اين مرزو بوم افزوده گردد .
از آنجا كه علم رياضي در پيشرفت ساير علوم نقش عمده اي داشته يكي از عوامل توسعه فن آوري در دهه هاي اخير بوده است توجه بيشتر به آموزش همگاني در دنياي امروز ضروري به نظر مي رسد .
اتحاديه بين المللي رياضيدانان در سال 1992 با توجه به اين ضرورت به منظور جلب توجه جهانيان به اهميت جايگاه علوم رياضي سال 2000 را به عنوان سال جهاني رياضيات پيشنهاد كرد اين پيشنهاد مورد موافقت سازمان علمي ، آموزشي و فرهنگي ملل متحد ( يونسكو ) قرار گرفت و با استقبال بيشتر كشور هاي جهان براي تصميم و گسترش رياضيات در ميان شهروندان خويش ، شيوه هاي آموزش اين علم را بهبود بخشيد و به توسعه آن هر چه بيشتر اهتمام ورزند .
براي دستيابي به اين هدف ارزشمند عبارت هاي « رياضيات براي همه » « رياضيات در راه توسعه » به مثابه شعارهاي اصلي سال جهاني رياضيات اعلام شده است .
بيشتر كشورهاي جهان از جمله ايران بر تحقق بخشيدن اين شعارها در سال 2000 ميلادي برنامه هائي را تنظيم و اجرا مي كنند . ( نقل از پشت جلد رياضي سال سوم راهنمائي تحصيلي – 1379 )


روشهاي تدريس را به 3 دسته تقسيم مي شوند.
- روش زباني و شفاهي
- روش مكاشفه اي
- روش فعال ( تجربه و عمل )
الف – روشهاي شفاهي و زباني
معمولا معلم متكلم وحده است با توجه به كليه قوانين يا نتايج معمولا توسط معلمان قواعد و قوانين و چگونگي اجراي برنامه هاي رياضي را بيان نموده و شاگردان هم به طور ماشيني آن قواعد را فرا گرفته و در حل مسائل كه معمولا هيچ گونه كاربردي در زندگي معمولي آنها ندارد به كار مي برند و بيشتر معلمان متوسل به ترس و تنبيه و فشار شده و با اجراي قبيل ترفند ها كودكان را وادار به از حفظ كردن و بازگوئي مي نمايند .
« صفت بارز اين روشها آن است كه در گفتار معلم و نوشته كتاب و به طور كلي به علم قراردادي 1 اهميت داده مي‌ شود .
تدريس با تعريف چند آغاز مي شود ، سپس حقايق و روابط رياضي از تعاريف مذكور با روش منطقي استنتاج و به كمك الفاظ و عبارات منتقل ميشود 2.
در روش زباني و شفاهي كافي است كودكان از عهده خواندن و نوشتن اعداد چهار عمل اصلي برآيند و بدون آنكه با مفاهيم آن آشنا شوند و اجراي سريع حساب براي آنها مهم است .
چون آمها معتقدند كه (اولا درك عميق مفاهيم و روابط رياضي از عهده كودكاني كه تازه به دبستان آمده وحداكثر هفت سال دارند خارج است .
« ثانيا بسياري از اطفال امروزه حساب را در زندگي فقط براي حوايج روزانه به كار خواهند برد و هيچ وقت نيازي به درك عميق روابط نخواهند داشت» .
در اين روش كه معلم قواعد را ديكته مي كند براي هر يك چند مثالي مي آورد. سپس به كمك تمرينهاي متعدد مي كو شد و براي اجراي اعمال هر يك مثالي مي آورد سپس به كمك تمرينهاي متعدد اجراي اعمال را به صورت انعكاس مشروط در آورده انجام صحيح و سريع آنها را در اين راه ميسر سازد.
تمرينهاي پي در پي روزانه ، هفتگي و ماهانه حقايق وقضايا را در حافظه نقش خواهد بست بايد به كمك هزاران هزار تمرين طرز اجراي اعمال را بايد در مراكز حركت ثبت كرد .
- عبارت« الدرس حرف و التكرار الف » مؤيد همين معني است .معايب اين روش ها كاملا مشهود است اولا : هيچ گونه انگيزه و رغبتي در ياد گيرندگان ايجاد ننموده وثانيا : مفاهيم غلط و غير واقعي در ذهن دانش آموزان ايجاد نموده وآنها را نسبت به اين درس بيزار كرده و آنها را از اين علم مي تر ساند.
نگارنده كه چندين سال است در روش تدريس رياضيات در دوره هاي مختلف مشغول است . معمولا در شروع ترم جديد تحصيلي چند سئوال طبق نمونه هاي زير براي دانشجوياني كه اين واحد را انتخاب نموده وبنا است آن را بگذرانند مطرح مي نمايد :
1- يك سانتي متر مكعب را به آنها نشان داده پرسيده مي شود كه به اين چه مي گويند ؟ و چند تاي آن يك دسي متر مكعب مي شود؟
ليتر چيست؟ = متر مكعب را بطور صحيح نشان دهند .
2- مفهوم اعمال كسري را با يك مثال نشان دهيد .
3- مفهوم اعمال كسر اعشاري زير را نشان دهيد .
4- موزائيكه شما روي آن هستيد اگر هر بعدش 25 سانتي متر باشد چند تاي آن يك متر مربع مي شود ؟
5- مي دانيد كه يك شبانه روز 24 ساعت است هر ساعت را چگونه محاسبه كرده اند ؟
6- فرق بين سال قمري وسال شمسي چيست و چرا در سال 1380 سال شمسي معادل سال 1423 سال قمري است ؟
و نظاير اين سؤالها، با توجه به اينكه تعداد هر كلاس 40 نفر است . از سوال اول 99% از سوال دوم 100% از سوال سوم 100% از سوال چهارم 65% از سوال پنجم 50% از سوال ششم 60% نتوانسته اند جواب صحيح را ارئه نمايند.
از معايب ديگر روشهاي شفاهي وزباني اين است كه به تدريج قدرت هوش كودك ضعيف مي كند به عقيده كلا پارد1 طبيب و روانشناس سويسي «باهوش كسي است كه بتواند بسهولت و سرعت عقيده خود را بروضعي كه برايش بي سابقه است منطبق سازد » ( ص 8 همان كتاب )
از معايب ديگر اين روش اين است كه معلو ماتي كه به اين طريق كسب مي شود با يكديگر ارتباط نداشته زود فراموش مي‌ شود چون دانش آموز در ايجاد يا جمع اوري آنها سهمي نداشته است و بخصوص كه بيشتر مفاهيم رياضي ظاهرا براي دانش آموزان هيچ گونه كاربردي در زندگي آنها نداشته و ندارد و اين باعث مي‌ شود كه دانش آموزان فكر كنند كه يادگيري رياضي براي آنها امري تحميلي و فقط براي امتحان دادن و نمره گرفتن مي‌ خوانند چون با مفاهيم آشنا نيستند و مفهوم غلط در ذهن آنها ايجاد شده است كه يادگيري آن را امري عبث و بيهوده مي انگارند و نسبت به ان بيزار شده و براي هميشه از آن ميترسند حتي برخي از دانشجوياني كه ديپلمه رياضي بوده اند و به تحصيل در دوره رياضي مشغولند به سوالهايي كه به مفاهيم رياضي مربوط مطرح مي‌ شود از پاسخ دان صحيح ناتوانند و اين امر مي‌‌‌‌‌‌‌ رساند كه آموزش رياضي آن هم به اين طريق ( شفاهي – زباني ) كاري است عبث و بيهوده و موجب اتلاف وقت وباعث دلزدگي وبيزاري دانش آموزان نسبت به درس رياضي مي شود و تا جايي كه اكثر قريب به اتفاق دانش آموزان دوره راهنمايي و متوسطه در درس رياضي ضعيف و از رياضي بيزارند واين نتيجه اجراي روش ناصحيح زباني وشفاهي در دوره پيش دبستاني و دبستاني و راهنمائي است . اگر چه امروزه كم و بيش نسبت به عيوب روش شفاهي و زباني پي برده اند و مرتبا به معلمان توصيه مي شود كه از اين روش صرفنظر نمايند ليكن به دلائل متعدد من جمله تعداد زياد شاگردان – نبودن امكانات آموزشي عدم آگاهي معلمان نسبت به تدريس با روش فعال – حجم زياد كتاب و مجبور بودن معلم به تمام كردن برنامه درسي امكان كاربرد روش فعال به اندازه كافي مقدور نيست .
از معايب ديگر روش زباني و شفاهي افت تحصيلي است كه معمولا دانش آموزان گرفتار آن مي شوند كه اجراي روشهاي كهنه و پوسيده زباني و شفاهي موجب افت تحصيلي است كه معمولا دانش آموزان گرفتار آن مي‌ شوند كه بدون شك اجراي روشهاي كهنه و پوسيده زباني و شفاهي در ايجاد تكرار پايه تأثير داشته است .
تكرار پايه تحصيلي در اثر عدم توفيق در امتحانات پيش مي‌ آيد .
كودك يا نوجواني كه در نتيجه عدم احراز شرايط ارتقاء ناچار برنامه اي را تكرار مي‌ كنند از هر دو جنبه شخصي و مادي دوره گذشته خود را از دست داده و از نظر اجتمائي قسمتي از امكانات تربيتي جامعه را بيهوده تلف كرده است .( 286 مسائل آموزش و پرورش تأليف محمد طاهر معيري 1376 ) .
بررسي آثار ثبت نامهاي اخير مدارس كشور نشان مي‌ دهد كه در قبال هر 1000 ثبت نام پايه اول در دبستانها پس از پنج سال 797 در دوره راهنمائي پس از سه سال 771 نفر و پس از چهار سال 624 نفر اخرين پايه تحصيلات در دوره مربوطه به تحصيل اشتغال داشته اند .
با در نظر گرفتن نسبت تقريبي در امتحانات پاياني در دوره هاي مزبور مي توان ديد كه در قبال هر 1000 ثبت نام پايه اول تحصيلات هر يك از سه سطح مزبور پس از گذشتن زمان معمولي يك دو.ره كامل از مدارس ابتدائي ، راهنمائي متوسطه به ترتيب 557 و 648 و 500 درصد افت حاصل مي شود .1
در مورد افت تحصيلي عوامل گوناگوني است كه آن را به شش دسته تقسيم كرده‌اند :
1- نظام ارزشي 2- نظام آموزشي 3- مديريت 4- معلم 5- نحوه تدريس و ارزشيابي 6- كتاب هاي درسي ، كتابخانه و وسائل كمك آموزشي كه در اين جهت نحوه تدريس و ارزشيابي مي پردازيم :
نتيجه يادگيري طوطي وار عبارت از عدم فراهم شدن موجباتي جهت به كار انداختن قوا و استعداد هاي متعلمين و در نتيجه آماده خور بار آمدن و تنبل شدن آنها كه باعث مي شود در بزرگسالي تسليم و مطيع باشند
اين روش موجب ضعف روح تحقيق و روحيه استفاده پذيري و قبول دانشجو و دانش آموز بدون كوچكترين اعتراض و تحمل سختي و خشونت از طرف بزرگتر ها توجه به حفظ تكرار كلمات به جاي علائق به فهم حقايق مندرج در آنها و اولويت يافتن علوم منقول بر معقول زيرا تعقل ممكن است سلطه معلم و مافوق را به خطر اندازد و البته حاصل اين همه ركود ذهني و عجز فكري است1 .
دكتر محمد حسين نوري – در روزنامه اطلاعات ( يكشنبه 22 اسفند 6700 شماره 18710 صفحه 12 تحت عنوان « در دانشگاه بايد سطح درس را از دوره ابتدائي شروع كند» مرقوم فرموده اند : در طول تدريس ( 67 – 62 ) در گروه جغرافيائي دانشگاه مشهد متوجه شدند كه سطح علمي دانشجويان به ويژه در رابطه يا علم رياضي در حد بسيار پائين است .براي درك بهتر علمي دانشجويان لازم دانستند از آنها امتحان به عمل آيد .
ده سئوال در حد سوم راهنمائي تهيه شده و در اوائل جلسه مهرماه 67 بين دو گروه متفاوت امتحان به عمل آيد سئوالات براي هر دوگروه يكسان بود .تعداد كل دانشجويان شركت كننده 170 نفر پسر و دختر بود . دو نفر از اين عده تنها كساني بودند كه نمره بيش از 14 و 15 گرفته اند يكي از آنها در سال 54 و ديگري در سال 59 ديپلم گرفته بود و تعداد 168 نفر بقيه كه همه نمره كمتر از 10 داشتند ديپلمه هاي بعد از 1360بودند كه نمرات اكتسابي آنان در امتحان مذكور فاجعه آميز است از 168 نفر ديپلمه اي كه به دانشگاه راه يافته اند فقط 12 نفر مي توانند محيط و مساحت دايره به شعاع 3 سانتي متررا حساب كنند .


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

آشنايي به راه و روش كسب مجهولات

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۴:۵۵
ادمين

آشنايي به راه و روش كسب مجهولات

آشنايي به راه و روش كسب مجهولات

دسته بندي رياضي
فرمت فايل doc
حجم فايل 38 كيلو بايت
تعداد صفحات 56
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

آشنايي به راه و روش كسب مجهولات


اهداف مطالعه روش تحقيق
1-آشنايي به راه وروش كسب مجهولات <- مسئله و مشكل معلوم و مشخص است به دنبال عوامل ايجاد كننده هستيم 2-آشنايي به راه وروش دستيابي به حقايق <- حقيقت براي ما ناشناخته است و به دنبال كشف وبا ايجاد آن هستيم
آشنايي با مسائل ومشكلات موجود در انجام تحقيق
آشنايي به راه وروش هاي علمي تحقيق ازطريق مطالعه نظري وكسب تجربيات عملي
كسب آمادگي لازم براي انجام يك تحقيق
علم چيست؟ عبارت است از تراكم سيستماتيك اطلاعات ودانستنيها قابل اثبات به عبارت ديگر روش كشف مجهولات از طريق معلومات يا توافق فكري و توافق نظري
اهداف علم
1-فرارفتن از حد توصيف 2-مدرج ساختن ابزار شناخت ورابطه هاي علي سنجش 3-پايداري پديده ها 4-تعين رابطه تقدم 5-تعيين تكرارپذيري
1-
2-
3-آنچه از روابط پديده ها بدست مي آيد حقيقي است يا خير
4-علم بدنبال اثبات تقدم علت بر معلول است
5-آيا اگر به نتيجه يك بررسي علمي دست يافتيم در صورت تكرار برسي وآزمون نتايج يكسان بدست مي آيد
مختصات علم
1-از روش خاص پيروي مي‌كند
2-ابطال پذير است وبدليل ابزار وفنون جديد وشرايط زمان ومكان جامعه آماري باعث يافته هاي جديد علمي مي‌شود كه علوم قبلي را ابطال مي‌كند
3-داراي تكامل طولي و عرضي است پيشرفت هاي بدست آمده در يك زمينه علمي بدون منسوخ كردن ونفي علوم قبلي گسترش مي يابند و از نظر عرفي رشد وتكامل مي يابند.( مثال كشف عناصر موجود در طبيعت)
تكامل طولي علم باعث نفي يافته هاي قبلي ميشود(مانند كشف گردش زمين به دور خورشيد )
هدف علمشناخت حقيقت است
شيوه هاي شناخت
1-روش حجيت (تقليد محض) Authortarian mode
از طريق استناد ومراجعه به كساني كه داراي صلاحيت علمي واجتماعي لازم مي باشند بدست مي آيد وميزان صلاحيت وارجحيت وشهرت فرد تاثير بسياري دارد وا نديشه چنداني نمي طلبد
روش پررمزوراز mysterical mode
از طريق تاكيد بر نيروهاي برتر و يا ماوراء طبيعه در حدود شناخت روابط بين پديده ها بر مي آيند
روش منطقي(فردگرايانه)Rationalistic mode
هر چيزي براساس عقل ومنطق قابل شناخت مي‌باشد. در اين روش روشهاي قبلي مردود هستند وهر چه از طريق انديشه و عقل بدست مي آيد قابل قبول مي‌باشد(دكارت)
روش علمي scintific
در اين روش از طريق حس وتجربه واقعيت مسائل روشن وقابل شناخت مي‌شوند. و در بين تمام روشها بيشترين استفاده را در شناخت دارد هر چند ممكن است كه از ساير روشهاي شناخت به منظور مراحلي از روش تحقيق استفاده شوند ولي در نهايت بايستي از طريق روش علمي تاييد شوند
روش –شيوه Metod
دستيابي به نتايج علمي ميسر نيست مگر با روش شناسي صحيح
روش(دكارت) راهي است كه براي دستيابي به حقيقت علوم بايد پيمود وبه عبارتي مجموعه تدابير وشيوه هايي است كه براي شناخت حقيقت و بركناري از لغزش به كار برده ميشود و به طور كلي به سه چيز اطلاق مي‌شود
مجموعه طرق كه انسان را به كشف مجهولات وحل مشكلات هدايت مي‌كند
مجموعه قواعد كه به هنگام بررسي وپژوهشي واقعيات بايد به كار برده شود
مجموعه ابزار وفنون كه راهبري از مجهولات به معلومات را ميسر مي‌كند
ويژگيهاي روش
1- انتظام پذير بودن systematic 2-عقلايي بودن Rationalistic
3-روش علمي Emetion 4-واقعيت گرايي Reality
5-شك دستوريMetodcal doobt
1-انتظام پذير بودن روش ممكن است مجموعه اي از اقدامات مختلف باشد وبايستي تقدم وتاخير آن رعايت شود ودر غير اين صورت نتيجه اي حاصل نمي شود.
2-عقلايي بودن هر روش منظمي بايد بر عقل وفرد منطبق باشد و بنابراين روشهاي انتظام پذير كه ناشي از توهم وتخيلات واحساسات باشد پذيرفتني نيست
روح علمي هر روش منظم وعقلايي بايد داراي روح علمي نيز باشدكه مستلزم شرايطي چون بي طرفي خويشتن داراي صعه صدر وتواضع است.
واقعيت گرايي كشف قوانين درست تا نظريات مطقن بايد از مسائلي چون درون كاوي-درون نگري يا شهودگرايي و هر آنچه را كه موجب دوري از واقعيت مي‌شود جدايي يابد
شك دستوري در اين روش محقق به دنبال پي ريزي روشي است كه بدور از تقليد صرف يا حافظه محض و يا تعقل وانديشه مبتني بر شك دستوري مقدمه دانش مستقل را فراهم نمايد.
قواعد و ويژگيهاي تحقيق علمي
قاعده تجاهل يعني خود را به جهل زدن و پاك نمودن ذهن از هر گونه پيش داوري وكنار گذاشتن كليه محفوظات كه باعث عدم بي طرفي مي‌شود واحساسات وتعصبات را در امر تحقيق دخالت ميدهد
عينيت گرايي هر آنچه را مي بينيم ملاك عمل قرارداده و حتي الامكان در جمع آوري اطلاعات به روش علمي استفاده نماييم و از روش ذهني تنها در تبيين استدلالها و تجزيه وتحليل ونتيجه گيري مطالب استفاده كنيم
تحديد مصاديق ( محدود كردن) مشخص نمودن حدود يك مسئله جهت جلوگيري از دخالت عوامل خارجي بايد موضوع مورد بررسي را به كوچكترين اجزا ممكن تجزيه نمود و

حدود هر مورد را مشخص نماييم اين امر باعث مي‌شود تا عوامل خارجي درامر تحقيق دخالتي نداشته باشند از طرفي امكان سنجش واندازه گيري آن فراهم شود.
به هم پيوستگي در قاعده به هم پيوستگي محقق بايد در تجزيه وتحليل وتصميم گيري اصل كليت را در نظر داشته باشد وبا توجه به ارتباط بين امور آنها راتجزيه وتحليل كند و چنانچه جزئيات موضوعي به صورت منفرد ومجزا مورد مطالعه قرار گيرد بايد در نهايت تاثيرات متقابل آن با ديگر اجزاء مورد بررسي قرارگيرد مانند بررسي ابعاد و اجزا ساختار سازماني به صورت جزيي و بعد تجزيه وتحليل آن با ديگر اجزا مورد بررسي قرار گيرد مانند بررسي ابعاد و اجزا ساختار سازماني به صورت جزيي و بعد تجزيه وتحليل آن در يك قالب كلي وپيوسته
افزايشي بودن نتايج حاصل از تحقيقات علمي بايد اطلاعات جديدي به دانش بشري اضافه كند وموجب گسترش مرزهاي آن گردد بنابراين سازمان دهي و بيان مجدد دانسته هاي قبلي نمي تواند تحقيق علمي محسوب شود.
تجربي بودن وجود امكان آزمايش علمي و عيني فرضهاي ذهني در مقابل واقعيات است
نظم داشتن در تحقيق علمي بايد از روشهاي سيستماتيك ومنظم بهره جست
تحقيق طلبي محقق بايد در حوضه مورد تحقيق ومطالعه از آگاهي ودانش نسبي برخوردار باشد
تعميم پذيري نتايج حاصل از تحقيق بايد قابليت عموميت دادن آن به جامعه آماري را داشته باشد


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

پاورپوينت جزوه درسي برنامه سازي پيشرفته به زبان C

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۴:۴۴
ادمين

پاورپوينت جزوه درسي برنامه سازي پيشرفته به زبان C

پاورپوينت جزوه درسي برنامه سازي پيشرفته به زبان C

دسته بندي سي ++c
فرمت فايل ppt
حجم فايل 260 كيلو بايت
تعداد صفحات 240
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

پاورپوينت جزوه درسي برنامه سازي پيشرفته به زبان C

مقدمه و معرفي درس
برنامه‌سازي پيشرفته:
بيان مفاهيم پيشرفته برنامه‌سازي با استفاده از زبان C
انواع داده‌هاي اصلي
int
float
double
char
void
boolean ?!!
عملگرها
محاسباتي
رابطه‌اي
منطقي
بيتي
ساختار يك برنامة ساده
و
....


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

بررسي آسيب هاي زيست محيطي معدن بوكسيت جاجرم و كارخانه فرآوري آلوميناي جاجرم

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۴:۲۹
ادمين

بررسي آسيب هاي زيست محيطي معدن بوكسيت جاجرم و كارخانه فرآوري آلوميناي جاجرم

بررسي آسيب هاي زيست محيطي معدن بوكسيت جاجرم و كارخانه فرآوري آلوميناي جاجرم

دسته بندي معدن
فرمت فايل doc
حجم فايل 2.659 مگا بايت
تعداد صفحات 122
براي دانلود فايل روي دكمه زير كليك كنيد
دريافت فايل

فرآيندهاي استخراج مقدار زيادي انرژي مصرف مي كنند كه اغلب از احتراق سوخت هاي فسيلي تامين مي گردد. اين سوخت ها تجديد ناپذير بوده و محدوديت هاي توليد و مصرف آن در فرآيندهاي مورد نظر ، ضرورت هاي حياتي و گريز ناپذير ، بهينه كردن مصرف آن را ايجاد مي كند. ازسوي ديگر مشكلات ناشي از آلوده سازي محيط ، رعايت مسائل زيست محيطي و شرايط و تعهدات بين المللي لازم مي باشد. مصرف بي رويه سوخت هاي فسيلي و عدم رعايت استانداردهاي جهاني مي تواند عرصه زندگي را براي انسان اين عصر هرچه بيشتر تنگ نمايد. به همين منظور در اين مقاله ابتدا فرآيند استخراج آلومينيوم به اختصار بيان شده و بعد الودگي و مسائل زيست محيطي مرتبط با اين فرآيند مورد بحث قرار مي گيرد.

آلومينيوم يكي از فلزات پر مصرف و استراتژيك مي باشد. اين فلز پس از آهن با توليدي در حدود 17 مليون تن در سال بالاترين توليد جهاني فلزات را دارد. روش هاي توليد آلومينيوم را مي توان در پنج روش مختلف گنجاند و بررسي كرد. ولي در حال حاضر آلومينيوم از الكتروليز ملح مذاب اكسيد آن ( آلومين ) بدست مي آيد. با وجود آنكه آلومينيوم سومين عنصر فراوان پوسته زمين ( پس از اكسيژن و سيليسيوم) است و مقدار آن در پوسته زمين 8.8% است. ولي تنها منبع اقتصادي براي توليد اكسيد آلومينيوم (Al2O3) ، سنگ معدني به نام بوكسيت مي باشد. بوكسيت يك كاني نبوده و مينرال هاي آن بوهميت و ژيپست است. بوكسيت از نظر عيار 50 تا 60 درصد آلومينا(Al2O3) داردو مهمترين ناخالصي هاي آن Fe2O3 SiO2 Tio2 مي باشند.

فهرست مطالب

چكيده1

استخراج و آماده سازي بوكسيت 2

توليد Al2O3خالص3

مقدمه5

اهداف و منافع ارزيابي اثرات زيست محيطي6

قوانين مقررات مرتبط با پروژه هاي ارزيابي در ايران8

فصل اول9

چكيده غير فني 9

هدف از اجراي پروژه و لزوم انجام آن:10

فصل دوم18

تشريح پروژه18

فصل سوم23

مراحل آماده سازي و اقدامات زيربنايي23

مراحل آماده سازي زمين ساخت احداث ونصب تجهيزات24

فصل چهارم30

آلاينده ها و پسماندهاي پروژه در فاز ساخت و ساز31

فصل پنجم36

خطرات سوانح و عدم ايمني مرتبط با طرح36

فصل ششم49

تشريح وضعيت محيط زيست در محل احداث49

پروژه واحد توليد آلومينيوم جاجرم49

تعيين محدوده مطالعاتي و نمايش آن روي نقشه50

فصل هفتم80

پيش بيني آثار مثبت و منفي پروژه احداث واحدتوليد آلومينيوم جاجرم بر محيط زيست منطقه

پيش بيني آثار مثبت و منفي پروژه بر محيط زيست منطقه

اثر بر محيط فيزيكي

اثر بر اقليم

اثر بر زمين و خاك

اثر بر اكولوژيكي

اثر بر كاربري اراضي و توامندي هاي محلي

اثر بر چشم اندازهاي طبيعي

اثر بر خطرات و سوانح

فصل هشتم99

شيوه هاي پيشگيري كاهش و كنترل99

مديريت و پايش زيست محيطي پروژه 100

كيفيت هوا113

كميت و كيفيت آب هاي زير زميني113

بافت و ساختار خاك114

منابع 118


موضوعات مرتبط: فروشگاه
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فروشگاه اينترنتي
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه است. || طراح قالب avazak.ir